Kilka tysięcy opinii wpłynęło podczas konsultacji dotyczących ustanowienia strefy czystego transportu w Warszawie. Wynika z nich, że część warszawiaków chce zwiększenia obszaru strefy.
Według wstępnych propozycji, strefa czystego transportu w Warszawie obejmować ma Śródmieście i fragmenty centralnych dzielnic, w tym Ochoty, Woli, Pragi Północ i Pragi Południe. Miałaby zacząć funkcjonować od lipca 2024 r. Konsultacje tej propozycji trwały trzy miesiące. Po zapoznaniu się z ich wynikami prezydent Rafał Trzaskowski ma rozważać powiększenie strefy czystego transportu.

Czytaj także: Jakie efekty przyniosą strefy czystego transportu
Jednocześnie na przełomie marca i kwietnia, na zlecenie warszawskiego Ratusza przeprowadzono badanie opinii na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców. Wykazało ono, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy, w tym 66 proc. kierowców, popiera wprowadzenie strefy. Kobiety częściej niż mężczyźni są pozytywnie nastawione do tego rozwiązania. Osoby starsze w wieku 70 lat i więcej częściej niż pozostałe uważają, że dzięki strefie będą zdrowsi. Takiego samego zdania są osoby, które nie mają samochodu.
Po wysłuchaniu głosów wielu mieszkańców, zarówno rodziców, jak i seniorów, ale również ekspertów w temacie jakości powietrza i zdrowia przedstawimy nowy kształt strefy. Chcemy, by jej obszar był większy, ale mieszkańcom SCT i seniorom chcemy zaoferować specjalne ulgi. Pracujemy nad szczegółami, które przedstawimy za kilka tygodni.
Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym m.st. Warszawy.
Analiza stowarzyszenia Clean Cities Campaign wykazała, że pierwotna propozycja strefy czystego transportu przybliżyłaby Warszawę do legalnego poziomu emisji dwutlenku azotu (40 µg/m3), ale nadal cztery razy wyższego niż standard Światowej Organizacji Zdrowia. Jeśli Warszawa chce realnie ograniczyć ilość trujących spalin to musi skupić się na wyłączeniu z ruchu starych diesli. Z tego punktu widzenia kluczowy jest rok 2028, kiedy do strefy nie będą mogły wjeżdżać diesle mające więcej niż 13 lat.