Wojna Rosji z Ukrainą zwiększyła możliwość potencjalnych cyberataków. Świadomość zagrożenia zmniejsza ryzyko tego, że padniemy ofiarą oszustwa. Coraz większą wagę firmy przywiązują do zabezpieczeń i do edukacji klientów.
Kilka firm energetycznych niedawno ostrzegało swoich klientów o oszustwach. Cyberprzestępcy podszywali się pod dostawców energii elektrycznej i wysyłali SMS‑y o wyłączeniu prądu, jeśli nie ureguluje się należności na rachunku. Kwoty nie musiały być duże, co dodatkowo wprowadzało w błąd klientów. Gdy wydawało się, że fala fałszywych SMS-ów już minęła, wiadomości rozsyłane przez cyberoszustów pojawiły się od nowa. Takie zagrożenia cyberatakami pojawiają się często i dotyczą różnych branży, na co uczulają swoich klientów firmy – od banków po dostawców paczek.
Czytaj także: SMS PGE o wyłączeniu prądu. Sprawdź, zanim zapłacisz
Można odróżnić oszustów
Przed wzmożoną falą cyberataków ostrzega branża fintech. Zdaniem Huberta Rachwalskiego, szefa startupu Nethone, który pomaga zapobiegać oszustwom związanym z płatnościami online, Kreml nieoficjalnie wspiera działania cyberprzestępcze, licząc na destabilizację Zachodu i państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Dzięki rozwiązaniom z wykorzystaniem sztucznej inteligencji ataki blokowane są jeszcze zanim przestępcy przystąpią do działania. Nowoczesne metody oparte są na modelach ML (machine learning), które analizują tysiące danych w czasie rzeczywistym, aby stworzyć dokładny obraz każdego użytkownika. Tych prawdziwych można więc odróżnić od oszustów, a nawet od botów. Z kolei Paweł Seweryn, partner zarządzający w Daftcode, podkreśla, że żaden podmiot ani konsument nie jest „zbyt mały“, aby go zaatakować.
Błędnie przyjęło się, że ataki cyberprzestępców skierowane są głównie na duże korporacje. W rzeczywistości jest jednak zupełnie odwrotnie.
Paweł Seweryn, partner zarządzający w Daftcode
Możemy uniknąć zagrożeń
Eksperci radzą więc firmom odpowiednio inwestować w bezpieczeństwo cyfrowe. Co warto podkreślić, zwykli użytkownicy również ponoszą odpowiedzialność za utrzymanie bezpieczeństwa swoich kont. Z tego powodu niezwykle ważna jest edukacja na temat zagrożeń związanych z cyberprzestępczością oraz sposobów utrzymywania odpowiedniej „higieny cyfrowej”, za pomocą na przykład silnych haseł. Tauron zdecydował się na uruchomienie quizu, w którym każdy może sprawdzić swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Grupa jest drugim co do wielkości w Polsce producentem energii i największym dystybutorem prądu, który dostarcza do 5,6 mln klientów.
Kroki mające na celu znaczną poprawę bezpieczeństwa w internecie są dość proste. Natomiast konsekwencje nieuwagi mogą być poważne, bo wiązać się z tym mogą straty finansowe, utrata danych czy dostępu do kont. Szczególnie teraz cyberprzestępcy wykorzystują naiwność wielu osób, gdy pojawiają się akcje pomocy Ukrainie. Warto dobrze sprawdzać nadawcę wiadomości i unikać klikania w niesprawdzone, podejrzane linki w wiadomościach e‑mail i SMS-ach.