Coraz częściej w europejskich miastach mówi się o sprawiedliwych opłatach za parkowanie. W Lyonie właściciele SUV-ów zapłacą więcej. Od 2024 roku ceny parkingów będą ustalane według kryteriów ekologicznych i społecznych. Miasto w ten sposób planuje „zagwarantować sprawiedliwy podział przestrzeni publicznej“.
W komunikacie prasowym władze miasta powołują się także na politykę zdrowotną i odpowiedź na kryzys klimatyczny. Od 2024 r. progresywne opłaty parkingowe mają zachęcać do korzystania z pojazdów oszczędnych i mniej zanieczyszczających środowisko. Wzięto pod uwagę także kryteria dochodowe, rodzinne i zawodowe.
Cięższe pojazdy mają znacznie większy wpływ na klimat. Zużywają więcej paliwa, wymagają więcej materiałów do budowy, a w przypadku pojazdów elektrycznych znacznie większych akumulatorów. Ponadto cięższe pojazdy mają wiele innych efektów zewnętrznych: wypadki, które powodują, są poważniejsze (zwłaszcza w przypadku wysokich pojazdów, takich jak SUV‑y, których zderzaki znajdują się na poziomie najważniejszych organów pieszych). podczas hamowania emitowane jest więcej drobnych cząstek. ponadto zajmują więcej przestrzeni publicznej, ze szkodą dla innych, mniej zanieczyszczających środków transportu.
Obywatelska Konwencja Klimatyczna
Wyższy abonament parkingowy za SUV‑a w mieście
Teraz w Lyonie obowiązuje jednolity miesięczny abonament w wysokości 20 euro. Od nowego roku najniższa stawka wyniesie 15 euro. Tyle za miesiąc zapłacą najuboższe gospodarstwa domowe i rodziny wielodzietne z co najmniej trójką dzieci, niezależnie od posiadanego auta. Stawka obejmie około 60 proc. mieszkańców miasta.
Niższa opłata obejmie także pojazdy elektryczne do 2,2 t. i auta spalinowe o masie poniżej tony, czyli małe auta miejskie.
Standardowa stawka, wynosząca 30 euro miesięcznie, będzie dotyczyła natomiast pojazdów spalinowych o masie od 1000 do 1725 kg, a także hybryd typu plug-in do 1900 kg.
Wreszcie, najwyższy abonament, w wysokości 45 euro miesięcznie, będzie miał zastosowanie do „najbardziej nieporęcznych” pojazdów, tj. na masie w stanie gotowym do jazdy), określa miasto. Dotyczy to również hybryd typu plug-in o masie powyżej 1,9 t. Tę opłatę zapłacą też właściciele aut bardziej ekologicznych, z winietą „Crit’Air“ (na gaz, elektryczne), ale o masie powyżej 2,2 t
Droższe parkowanie dla bogatszych
Inne miasta również wdrażają progresywne taryfy uwzględniające kryteria socjalne. W Nantes niektórzy mieszkańcy korzystają z preferencyjnych stawek, w zależności od ich ilorazu rodzinnego. Dostępne są zniżki od 30 proc. do 90 proc., w zależności od sytuacji gospodarstwa domowego. Abonamenty mogą spaść z 126 do 18 euro za samochód rocznie.
W Strasburgu w październiku 2024 r. roku, cena parkingu dla mieszkańców będzie również uzależniona od od dochodów gospodarstwa domowego. Konkretnie, jeśli referencyjny dochód podatkowy na jednostkę wynosi mniej niż 14 089 euro, cena parkingu nie ulegnie zmianie (15 euro/miesiąc). Z drugiej strony, jeśli wynosi od 14 089 euro do 22 983 euro, podwoi się. A jeśli jest wyższa niż 22 983 euro, wzrośnie do 40 euro miesięcznie.
Przeczytaj także: Miasto 15-minutowe. Nie mamy więcej czasu
Sprawiedliwa czy niesprawiedliwa reforma?
Ale reformę zaskarżyła do sądu opozycja. Powołuje się między innymi na fakt, że prawo przewiduje trzy kryteria modyfikacji stawek: czas postoju, wielkość pojazdu lub jego wpływ na środowisko. Ponadto tajemnica podatkowa jest gwarantowana przez konstytucję. Zdaniem opozycyjnego radnego Pierre’a Jakubowicza progresywność taryfy (dla osób o wyższych dochodach), a nie jej degresywność (dla osób o niskich dochodach) są „niezgodne z duchem prawa”. Pięć lat temu sprawę wprowadzenie zniżek socjalnych za parkowanie przegrało miasto Genoble.
Inne francuskie gminy biorą pod uwagę tylko kryteria ekologiczne, jak np. miasto Reims oferuje dwie godziny darmowego parkowania dla pojazdów ekologicznych (LPG, elektryczne, hybrydowe itp.).
Opłaty za parkowanie w Warszawie
O tym, jak trudno jest coś zmienić w kwestii opłat za parkowanie, przekonują się władze Warszawy. Kiedy w 2020 r. podwyższono opłaty, prokuratur okręgowy skierował sprawę do sądu. Ostatecznie po odwołaniach miasta Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyrok i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez WSA.
Miasto ostatecznie w połowie sierpnia 2022 r. wprowadziło nowe, wyższe stawki.

W tym roku stolica rozszerza strefę płatnego parkowania o części dzielnicy Praga Południe – Saską Kępę i Kamionek, ale Wicewojewoda Mazowiecki stwierdził nieważność tej uchwały. Miasto wniosło więc sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.