Sieć Lidl Polska zdecydowała się na kilka dni wprowadzić do sprzedaży niedoskonałe z wyglądu warzywa i owoce od rolników. Krzywe marchewki, selery oraz buraki, żółte pomidory z nieidealną skórką oraz „za duże” jabłka można kupić w dniach 9–11 stycznia w sklepach. Sieć zapowiada „superceny“.
Akcja Lidla ma swoją historię, która sięga 2021 roku. Sieć odpowiedziała na apel pana Mieczysława, którego „krzywe” buraki nie znajdowały kupców. Lidl sprzedawał je w sklepach po cenie 99 gr. za kilogram, a krzywe buraki robiły furorę.
Czytaj także: Słynne krzywe buraki
Nieidealne, ale smaczne i zdrowe
Od tego czasu w asortymencie wielu sklepów pojawiały się również niedoskonałe warzywa. Teraz Lidl, oprócz buraków, marchewek i selerów, do sprzedaży pierwszy raz trafiły ponadto „rozkalibrowane”, czyli zbyt duże jabłka i żółte pomidory z wadami skórki.
Ponad 1000 ha naszych sadów zapewnia klientom sieci Lidl Polska nieustanny dostęp do pysznych jabłek już od wielu lat. Każde z nich zawsze spełnia kryteria i normy handlowe dopuszczające je do sprzedaży. Dostępne w aktualnej ofercie jabłka z naszych sadów są większe od standardowych, czym odbiegają od wyznaczonych standardów. Są jednak tak samo bogate w smak oraz wartości odżywcze, dlaczego cieszymy się, że trafią do konsumentów w całej Polsce.
Hubert Woźniak, prezes Organizacji Producentów Owoców Rajpol.
Czytaj także:Brzydkie, ale zdrowe. Sieć wprowadza prawdziwe polskie warzywa
Nieidealne owoce i warzywa z Lidla mają promocyjne ceny, więc łatwo znajdują nabywców. Zestaw marchwi, selera i buraka kosztuje 6,99 zł/ 3 kg, jabłka – 1,79 zł/ 1 kg a pomidory żółte – 9,99 zł/ 1 kg (będą dostępne tylko w wybranych sklepach). Niewymiarowe jabłka sprzedawane są prosto ze skrzyń.
Marnowanie żywności
Akcja ma też edukacyjny wymiar, bo promuje niemarnowanie żywności. Jeśli „krzywe” buraki, marchewki oraz inne warzywa obrodziły w nadmiarze, rolnik może mieć kłopot z ich sprzedażą.
Wysoka jakość jest dla nas bardzo ważna, co potwierdzają certyfikaty, m.in. GlobalGAP i GRASP, czy IFS. Surowe normy dotyczące wyglądu i wielkości warzyw sprawiają, że musimy odrzucać niektóre partie, chociaż są one tak samo wartościowe pod względem odżywczym. Dzięki inicjatywie Lidl Polska możemy zapobiegać ich marnowaniu oraz ograniczyć koszty, z którymi musielibyśmy mierzyć się w przypadku niesprzedania wyprodukowanych partii.
Michał Gulczyński, członek zarządu w firmie Polfarm.