Żabka jest pierwszą siecią handlową w Polsce i w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, która zweryfikowała swoje cele klimatyczne i dostała na to potwierdzenie od organizacji Science Based Targets (SBTi). To gwarantuje, że popularna franczyza będzie miała coraz mniejszy wpływ na środowisko i klimat. Dostawcy i franczyzobiorcy Żabki muszą być na to przygotowani.
Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że do kwestii klimatycznych należy podchodzić poważnie. Nie wystarczy wprowadzenie papierowych torebek, postawienie kilku uli z pszczołami, ogłoszenie planu osiągnięcia neutralności klimatycznej. Jeśli nikt tego nie zweryfikuje, to jest to tylko obliczone na wywołanie pozytywnego wrażenia. Popularność greenwashingu rośnie, ale też można zauważyć odwrotną tendencję, czyli poważnego podejścia do tematu.
Neutralność klimatyczna Żabki
Żabka ma 7,7 tys. sklepów i 6,3 tys. franczyzobiorców. Jest więc największą siecią sklepów w Polsce, a jej działania wpływają na tysiące firm w kraju i za granicą.
Do 2025 roku Żabka planuje osiągnięcie neutralności klimatycznej jeśli chodzi o bezpośrednie swoje emisje (zakres 1) i emisje pośrednie, ze swojego zakupu energii (zakres 2). Do tego obiecuje ograniczenie intensywności emisji w sklepach w zakresie 3, co wpłynie na franczyzobiorców oraz na dostawców produktów i usług do Żabki.
Naukowo zatwierdzone i zweryfikowane cele Żabki to redukcja o jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w zakresach 1 i 2 do 2026 roku oraz obniżenie do tego czasu o 70 proc. intensywność emisji gazów cieplarnianych. Strategia firmy przełoży się na dostawców. Żabka planuje doprowadzić do końca 2026 roku trzy czwarte swoich partnerów biznesowych do ustalenia naukowo potwierdzonych celów redukcyjnych.
Czytaj także: Pierwsza polska grupa zadba o klimat zgodnie z nauką
SBTi – czyli redukcje zgodnie z nauką
Żabka nie jest pierwszą polską firmą, która należy do SBTi, ale pierwszą, która przeszła procedurę zatwierdzenia celów klimatycznych. Niedawno do SBTi przystąpiła spółka chemiczna Ciech z grupy Kluczyk Inwestments.
SBTi tworzą ją: UN Global Compact, World Resources Institute (WRI), WWF oraz Carbon Disclosure Project. Jej celem jest promowanie redukcji śladów węglowego w oparciu o wiedzę naukową. Pozytywna opinia oznacza, że firma działa zgodne z postanowieniami Porozumienia Paryskiego, które ma zatrzymać ocieplenie na poziomie możliwie nie większym niż 1,5°C w porównaniu z epoką preindustrialną. to międzynarodowa inicjatywa, do której dołączyło ponad tysiąc firm z 60 krajów