W Lidzbarku Warmińskim ruszyła bezpłatna komunikacja miejska i od razu są to zeroemisyjne autobusy elektryczne. Miasto kupiło dwa takie autobusy chińskiej produkcji. To już kolejna niewielka miejscowość w Polsce, która wybrała właśnie chińskie pojazdy. Darmowy transport publiczny ma pomóc w codziennym przemieszczeniu się po mieście i okolicy.
W Lidzbarku Warmińskim mieszka około 16 tysięcy mieszkańców. Teraz będą mogli korzystać z darmowego transportu i od razu będzie to transport bezemisyjny czyli elektryczny. Autobusy na prąd wraz z infrastrukturą do ładowania dostarczyła firma Busnex Poland – oficjalny przedstawiciel chińskiej marki Yutong w Polsce.
Darmowy transport
Uruchomienie komunikacji publicznej po raz pierwszy w historii Lidzbarka Warmińskiego wymagało modernizacji dróg. Przy okazji zainwestowano w budowę ścieżek rowerowych i wymianę oświetlenia. W ramach umowy z firmą Busnex Poland powstały nie tylko dwie stacje do ładowania autobusów, ale także dwie kolejne do ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki współpracy samorządu z firmą Veolia, jedną z autobusowych ładowarek zasili odnawialna energia.
Ekologiczne, bo elektryczne autobusy odciążą ruch w mieście i wreszcie osoby mające problem z samodzielnym poruszaniem się będą mogły wygodnie dojechać do szkoły, pracy, szpitala, urzędów, cmentarza, a także do tężni, term, czy na plażę miejską – burmistrz Lidzbarka Warmińskiego Jacek Wiśniowski.
Lidzbark Warmiński dołączył do grona lokalnych liderów elektromobilności. Chińskie autobusy elektryczne wybrały też gminy Bobowa, Polkowice, Ojrzeń i Śniadowo.
Warto przypomnieć, ze darmowy transport mają na przykład podwarszawskie Łomianki, które także niedawno kupiły autobusy elektryczne, ale polskie Solarisy.
Autobus elektryczny za unijne pieniądze
Yutong E8 ma blisko 9 metrów długości i jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojazd jest wyposażony w akumulatory o pojemności ponad 250 kWh, zapewniające zasięg ponad 350 kilometrów.
Czytaj także: Polska kolej wykorzysta słońce i wodór
Zakup autobusów wraz z infrastrukturą był możliwy dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
W 2020 r. Yutong Bus dostarczył łącznie ponad 41 tys. pojazdów na rynek Chin i 30 innych krajów, osiągając ponad 35 proc. udziału w rynku chińskim i 15 proc. w rynku globalnym.