Do 2030 r. podróże rozkładowe koleją do 500 km mają być neutralne pod względem klimatycznym. Zakłada to unijny plan osiągnięcia neutralności klimatycznej czyli Europejski Zielony Ład.
PKP Intercity od kilku lat przygotowuje się do wdrożenia bezemisyjnych przewozów. Od 2018 roku inwestuje 7 mld zł w wagony i lokomotywy, które jak najmniej ingerują w środowisko naturalne. Wśród planowanych do 2030 roku kolejnych zakupów są m.in lokomotywy hybrydowe.
Dodatkowe środki zostaną przeznaczone również na infrastrukturę kolejową, np. myjnie ekologiczne, fotowoltaikę na naszych stacjach postojowych – Adam Laskowski, PKP Intercity.
Kolej oszczędza energię
Zastosowanie ekologicznych rozwiązań pozwoliłoby zaoszczędzić jedną terawatogodzinę energii elektrycznej rocznie. Mowa o prowadzeniu pociągów w taki sposób, by zużywały mniej energii i o rekuperacji czyli odzyskiwaniu energii z hamowania. To o milion ton CO2 w powietrzu mniej w 2030 roku.
Czytaj więcej: Wodorowe autobusy w polskich miastach
Kolej jest najmniej energochłonnym środkiem transportu w Polsce. To dlatego, że większość linii kolejowych jest już zelektryfikowana. Aby więc osiągnąć neutralność klimatyczną, potrzebna jest zmiana struktury produkcji energii.
Pociągi na wodór i zieloną energię
Energia powinna pochodzić ze wspomnianych już farm fotowoltaicznych, wiatrowych, innych źródeł, które wykorzystują siły natury do wytwarzania prądu – uważa Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP.
Pomóc w tym mają ekologiczne napędy wykorzystywane w niezelektryfikowanych odcinkach kolejowych, w tym ogniwa wodorowe.
Wodór jako czyste i niezwykle wydajne paliwo przy odpowiednim zastosowaniu nie powoduje emisji gazów cieplarnianych. Takie rozwiązania mają już zastosowanie na niektórych odcinkach największych kolei w Europie – Rafał Zgorzelski, PKP.
Wydatki na inwestycje związane z osiągnięciem przez polską kolej neutralności klimatycznej zostaną w dużej mierze pokryte przez środki UE.
Polskie lokomotywy
Bydgoska Pesa od dwóch lat pracuje nad platformą nowych pojazdów. Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz poinformował, że pierwszą lokomotywę wodorową firma zaprezentuje w tym roku.
Z kolei NEWAG planuje zastosować w swoich pojazdach superkondensator. Będzie gromadził energię elektryczną podczas hamowania i wykorzystywał ją potem przy rozruchu do prędkości ok. 50 km/h. Zupełnie tak, jak w samochodach hybrydowych.