- reklama -

Polska kolej wykorzysta słońce i wodór

Przeczytasz w 3 min.

Do 2030 r. podróże rozkładowe koleją do 500 km mają być neutralne pod względem klimatycznym. Zakłada to unijny plan osiągnięcia neutralności klimatycznej czyli Europejski Zielony Ład.

PKP Intercity od kilku lat przygotowuje się do wdrożenia bezemisyjnych przewozów. Od 2018 roku inwestuje 7 mld zł w wagony i lokomotywy, które jak najmniej ingerują w środowisko naturalne. Wśród planowanych do 2030 roku kolejnych zakupów są m.in lokomotywy hybrydowe.

Dodatkowe środki zostaną przeznaczone również na infrastrukturę kolejową, np. myjnie ekologiczne, fotowoltaikę na naszych stacjach postojowych – Adam Laskowski, PKP Intercity.

Kolej oszczędza energię

Zastosowanie ekologicznych rozwiązań pozwoliłoby zaoszczędzić jedną terawatogodzinę energii elektrycznej rocznie. Mowa o prowadzeniu pociągów w taki sposób, by zużywały mniej energii i o rekuperacji czyli odzyskiwaniu energii z hamowania. To o milion ton CO2 w powietrzu mniej w 2030 roku.

Wodorowe autobusy w polskich miastach

Kolej jest najmniej energochłonnym środkiem transportu w Polsce. To dlatego, że większość linii kolejowych jest już zelektryfikowana. Aby więc osiągnąć neutralność klimatyczną, potrzebna jest zmiana struktury produkcji energii.

Pociągi na wodór i zieloną energię

Energia powinna pochodzić ze wspomnianych już farm fotowoltaicznych, wiatrowych, innych źródeł, które wykorzystują siły natury do wytwarzania prądu – uważa Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP.

Pomóc w tym mają ekologiczne napędy wykorzystywane w niezelektryfikowanych odcinkach kolejowych, w tym ogniwa wodorowe.

Wodór jako czyste i niezwykle wydajne paliwo przy odpowiednim zastosowaniu nie powoduje emisji gazów cieplarnianych. Takie rozwiązania mają już zastosowanie na niektórych odcinkach największych kolei w Europie – Rafał Zgorzelski, PKP.

Wydatki na inwestycje związane z osiągnięciem przez polską kolej neutralności klimatycznej zostaną w dużej mierze pokryte przez środki UE.

Polskie lokomotywy

Bydgoska Pesa od dwóch lat pracuje nad platformą nowych pojazdów. Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz poinformował, że pierwszą lokomotywę wodorową firma zaprezentuje w tym roku.

Z kolei NEWAG planuje zastosować w swoich pojazdach superkondensator. Będzie gromadził energię elektryczną podczas hamowania i wykorzystywał ją potem przy rozruchu do prędkości ok. 50 km/h. Zupełnie tak, jak w samochodach hybrydowych.

ŹródłoPAP Mediaroom
Redakcja EcoReportershttps://ecoreporters.pl
Miejsce, gdzie znajdziesz informacje ze świata ekologii, opinie i analizy. Wszystko o czym powinniście wiedzieć, co się dzieje w świecie #eco. Bez #fakenews. Tylko dla tych, którzy na serio podchodzą do wiedzy o środowisku, w jakim żyjemy.
Podziel się
Tagujemy
Czytaj także

EKO Biznes. Oferta TAURONA dla klientów biznesowych

Polski biznes jest coraz bardziej społecznie odpowiedzialny Z roku na rok rosną nakłady na „zielone” inwestycje, a kadra menadżerska coraz lepiej rozumie korzyści wdrażania polityki...

Od czego zależy dofinansowanie do pompy ciepła

Czy dotacje do pompy ciepła zależą od dochodu? Takie pytanie zadał nam czytelnik. Wyjaśniamy, jakie warunki trzeba spełnić, aby dostać na pompy ciepła dofinansowanie....

Dzień Długu Ekologicznego 2021. Od teraz żyjemy na kredyt

Dzień Długu Ekologicznego to data, kiedy zużyliśmy już zasoby Ziemi z całego roku, bo tyle potrzeba na ich odnowienie. W 2021 roku dzień ten...
- reklama -
Najnowsze
A jeszcze lepsze jest to...
ZOSTAW KOMENTARZ
Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

- reklama -