Posiadamy coraz więcej sprzętu elektronicznego. W ubiegłym roku Polacy kupili aż 13 mln różnych elektronicznych urządzeń, na które wydaliśmy 13,6 mld zł – podaje APPLIA, związek pracodawców AGD. A co, jeśli zepsuje nam się urządzenie? Łatwy dostęp do usług serwisowych to komfort i bezpieczeństwo.
Nowy sprzęt i nowe technologie
W miejsce krajowych czy zagranicznych wyjazdów wypoczynkowych, wyjść do teatru, restauracji lub kina często wolimy zakupy – wskazują eksperci. Sprzęt AGD i RTV to jedna z najlepiej sprzedających się w ostatnich miesiącach kategorii. Zaczęły pojawiać się zupełnie nowe grupy produktowe, takie jak np. suszarki do ubrań czy sprzęt medyczny.
Sprzęt elektroniczny chętnie kupują też seniorzy – pokazuje badanie Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło”, przeprowadzone na zlecenie TAURONA. Seniorzy chętnie sięgają po nowe technologie, ponieważ prawie wszyscy seniorzy dzięki Internetowi kontaktują się z rodziną lub znajomymi. Aż 87 proc. respondentów robi to za pośrednictwem telefonu komórkowego. Z kolei komputery stacjonarne czy laptopy najczęściej sprawdzają się przy wyszukiwaniu ważnych informacji praktycznych – czytamy w raporcie. 30 proc. badanych przyznało, że w ciągu roku kupiło nowy sprzęt RTV/AGD. .
Co, jeśli sprzęt się zepsuje?
Niemal co trzeci ankietowany przyznał, że kupił nowy sprzęt, ponieważ chciał mieć jego nowszy model. Znaczna część seniorów planowała naprawić dotychczas używany sprzęt, ale okazało się to niemożliwe lub za drogie. Co trzeci badany przyznał, że zdarzyło mu się szukać fachowca przez Internet – czytamy w raporcie Seniorów sposób na „COŚ się zepsuło”.
Pierwsza myśl, jaka często się pojawia, to naprawa sprzętu na własną rękę lub z pomocą rodziny. Polacy nie są tu wyjątkiem, podobnie jest w innych krajach. Na przykład we Francji badania agencji ADEME pokazały, że ponad połowa konsumentów próbuje naprawy własnym sposobem. W Polsce badanie TAURONA pokazało, że w przypadku awarii seniorzy najczęściej szukają pomocy u fachowców (49%) lub zwracają się o nią bezpośrednio do członków najbliższej rodziny (48%).
Naprawa sprzętu się opłaca, to tańszy i ekologiczny wybór. W ten sposób unikamy produkcji elektrośmieci, których rocznie na świecie powstaje ponad 54 milionów ton metrycznych i jeśli nic nie zmienimy to w 2030 roku będzie to już 74 mln ton.