Pandemia zmieniła nawyki żywieniowe Hiszpanów. Zwiększyła popyt na żywność ekologiczną, której Hiszpania jest jednym z największych producentów w Europie, ma też największą powierzchnię przeznaczoną na rolnictwo ekologiczne w UE. Sześciu na dziesięciu Hiszpanów przyznaje, że zwraca uwagę na wysoką jakość produktów i ich pochodzenie.
Hiszpańska żywność ekologiczna
Według Hiszpańskiego Stowarzyszenia Rolnictwa Ekologicznego (SEAE) hiszpański rynek żywności ekologicznej od początku pandemii zarobił o 17 procent więcej niż rok wcześniej.
W wyniku pandemii spora część Hiszpanów zdecydowała się na sięgnięcie po żywność ekologiczną, aby mieć silny układ odpornościowy i tym samym stawić czoła ewentualnym problemom zdrowotnym w przyszłości. Według Asociación Vida Sana, od jakiegoś czasu Hiszpania jest w pierwszej dziesiątce światowej konsumpcji produktów ekologicznych, a do tej pory była tylko w czołówce producentów takiej żywności. Teraz Hiszpanie stali się też jej konsumentami.
Eco jajka i hiszpańska oliwa
A wszystko wskazuje na to, że trend się utrzyma, bo hiszpańscy rolnicy są liderami w Europie jeśli chodzi o areał upraw ekologicznych. Z raportu Ministerstwa Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności opublikowanego tuż przed pandemią wynika, że w 2019 roku o prawie 5 procent zwiększyła się powierzchnia przeznaczona na rolnictwo ekologiczne w porównaniu z 2018 rokiem. W czołówce regionów, gdzie rolnicy przeszli na uprawę ekologiczną, jest Andaluzja i Kastylia La Mancza. Za to hiszpańska Galicja nie ma sobie równych jeśli chodzi o akwakulturę ekologiczną.
Czytaj: Wioskę w Hiszpanii sprzedam w dobrej cenie
Euronews donosi, że wielu producentów ekologicznej oliwy z oliwek na południu Hiszpanii odnotowuje duży wzrost zysków w porównaniu z ubiegłym rokiem, niektórzy mówią o nawet 40-procentowym. To samo mówią rolnicy sprzedający jajka organiczne. Notuje się dużo większe zainteresowanie produktami lokalnymi. Ludzie zaczęli kupować w lokalnych sklepach, które zaopatrują się u okolicznych rolników przechodzących na ekologiczną produkcję. Konsumenci bardziej zaczęli dbać o siebie, o swoje zdrowie i zdrowie swoich bliskich. Więc jakość oliwy, mleka czy mięsa też zaczęła mieć znaczenia.
Popularna aplikacja MyRealFood
Hiszpanie są coraz bardziej zainteresowani jaką drogę musi pokonać żywność zanim dotrze do sklepu; czytają etykiety, skład. Nie liczy się jedynie produkt finalny, ale też w jakich warunkach powstał, czy z zachowaniem pewnych norm ekologicznych, etycznych, z poszanowaniem środowiska naturalnego, w oparciu o zrównoważony rozwój – zaczął liczyć się całokształt.
Bardzo popularna stała się aplikacja MyRealFood, która pozwala klientowi skanować kod kreskowy produktów spożywczych kupowanych w sklepie, dzięki czemu wie co wkłada do koszyka, wie czy jest to żywność wysoko przetworzona, jaki ma skład; jednym słowem – kupujący staje się bardziej świadomym konsumentem.
Robienie zakupów online, które przeżywają dzięki pandemii swój renesans, też pozwala na bardziej dokładne studiowanie wkładanych wirtualnie do koszyka produktów. Konsument ma więcej czasu robiąc zakupy i siedząc na sofie niż przeciskając się między sklepowymi półkami. Nawet, z reguły wyższa cena żywności ekologicznej nie wydaje się mieć większego wpływu na wybór.
Zdrowe hiszpańskie produkty
Najchętniej po żywność ekologiczną, według hiszpańskiej Asociación Vida Sana, do tej pory sięgali konsumenci w wieku od 35 do 50 lat. Jednak to uległo zmianie w wyniku pandemii, coraz częściej ecozakupy robią młodzi Hiszpanie i zmieniają swoje nawyki konsumpcyjne, często dzieje się to pod wpływem macierzyństwa. W momencie kiedy młodzi rodzice spodziewają się dziecka zaczynają sięgać po zdrową żywność dla dobra potomka.
W wyniku COVID zdecydowanie wzrosła ogólna troska o środowisko. Wielu Hiszpanów zwraca teraz większą uwagę na to jak oddziałuje produkcja żywności na otoczenie. A ostatni rok uświadomił, że każdy konsument ma wpływ na los planety zmieniając swój sposób myślenia i swoje nawyki żywieniowe.
Eksperci idą dalej – zdrowe odżywianie to początek większej zmiany, bardziej świadomych wyborów w innych obszarach naszego życia takich jak: urbanistyka, transport, higiena, czas wolny.