Polacy uważają, że przeciwdziałanie kryzysowi klimatycznemu wymaga radykalnej zmiany zachowań i wykorzystania innowacyjnych technologii. Europejski Bank Inwestycyjny przeprowadził trzecią edycję ankiety, której celem było wnikliwe zbadanie odczuć obywateli w kwestii zmiany klimatu.
Zdaniem 35 proc. Polaków najlepszym sposobem przeciwdziałania zmianie klimatu jest radykalna zmiana indywidualnych przyzwyczajeń w zakresie konsumpcji, transportu itd. Z kolei 31 proc. ankietowanych liczy na innowacje technologiczne.
Zaobserwowano również znaczne zróżnicowanie odpowiedzi w zależności od płci: o ile Polki stawiają przede wszystkim na radykalną zmianę własnych przyzwyczajeń w celu przeciwdziałania zmianie klimatu (42 proc.), o tyle Polacy wolą liczyć na udoskonalone rozwiązania techniczne i technologiczne (36 proc.). Ponadto osoby mające dzieci są bardziej przekonane co do konieczności zmiany zachowań niż pozostali obywatele (40 proc.).
Zielona energia
Dla 67 proc. Polaków priorytetem w dziedzinie przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu powinno być szersze wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Odsetek respondentów, którzy popierają politykę klimatyczną koncentrującą się na sektorze energetycznym, jest w Polsce najwyższy w całej Unii Europejskiej. Ponadto opinia ta przeważa wśród osób w wieku 65 lat i starszych (85 proc.) oraz osób mających większe dochody (72 proc.).
W opinii 30 proc. Polaków najważniejszym uzasadnieniem ograniczenia korzystania z paliw kopalnych jest zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska w skali lokalnej, zwłaszcza w miastach. Spośród wszystkich dostępnych opcji polscy respondenci najczęściej wybierali właśnie tę odpowiedź.
Konsumpcja
Niemal dwie trzecie polskich obywateli (65 proc.) uważa, że Polska potrzebuje lepszych systemów recyklingu odpadów, aby móc skutecznie przeciwdziałać zmianie klimatu. Odsetek ten jest o dziewięć punktów procentowych wyższy od średniej europejskiej.
Ponadto 56 proc. ankietowanych popiera zakaz sprzedaży produktów, które są nietrwałe lub nie nadają się do naprawy.
ZOBACZ WYNIKI ANKIETY:
Transport
Jeśli chodzi o kwestie związane bardziej z indywidualnymi zachowaniami, 54 proc. Polaków uważa, że priorytetem w przeciwdziałaniu zmianie klimatu powinno być wprowadzenie dopłat do aut elektrycznych. To wynik znacznie wyższy od średniej europejskiej. Z kolei 35 proc. respondentów wskazuje, że priorytetem powinno być większe upowszechnienie telepracy jako sposobu na ograniczenie dojazdów.
Polacy mieszkający w miastach mają dwa priorytety: zwiększenie efektywności transportu publicznego (47 proc.) oraz budowę kolejnych ścieżek rowerowych (46 proc.). Zainteresowanie infrastrukturą rowerową jest znacznie większe niż w pozostałych państwach Europy. Ponadto kwestia ta jest głównym priorytetem dla osób w wieku 15–29 lat i mieszkańców obszarów wiejskich.
Trzecie miejsce wśród priorytetów zajęło wprowadzenie zakazu ruchu pojazdów wysokoemisyjnych w centrach miast (35 proc.).
Klucz do sukcesu
Zdaniem 69 proc. Polaków, bez względu na to, jakie działania zostaną podjęte, kluczem do ich powodzenia będzie uwzględnienie problemów zróżnicowania wynagrodzeń i nierówności społecznych. Warunek ten wydaje się jednak mniej istotny niż w pozostałych państwach europejskich.
Zmiany klimatu coraz ważniejsze
Kryzys wywołany pandemią pokazał nam, jak ważne jest wejście na nowe ścieżki rozwoju: cyfrową i zieloną – wiceprezes EBI Teresa Czerwińska.
Ankieta klimatyczna EBI pokazuje, że Polacy uważają za konieczne wdrażanie nowych technologii oraz zmianę indywidualnych przyzwyczajeń, aby sprostać temu wyzwaniu. Ponad to, postęp w sektorze energetycznym jest według Polaków kluczowy, aby polepszyć jakość powietrza w miastach. Jako bank klimatyczny, aktywnie wspieramy transformację energetyczną Polski. Finansowanie projektów nastawionych na walkę ze zmianami klimatycznymi osiągnęło w 2020 r. rekordowy poziom 41 proc. całego wsparcia udzielonego przez Grupę EBI Polsce. W tym toku będziemy dalej wspierać projekty transformacji energetycznej oraz szeroko zakrojone projekty zielone i innowacyjne – powiedziała Teresa Czerwińska, która odpowiada m.in. za operacje w Polsce oraz za obszary działalności Banku związane z innowacjami.
EBI jest pożyczkodawcą Unii Europejskiej i jednym z największych na świecie wielostronnych kredytodawców finansujących działania w dziedzinie klimatu.
Trzecia edycja tej ankiety EBI – przeprowadzona we współpracy z pracownią badania rynku BVA – ma dostarczyć informacji do szerszej debaty na temat nastrojów i oczekiwań w zakresie działań na rzecz klimatu. W badaniu przeprowadzonym od 5 października do 2 listopada 2020 roku wzięło udział ponad 30 tys. respondentów, z reprezentatywnym panelem z każdego z 30 krajów objętych ankietą.