Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach to ważne forum dyskusji o najnowszych trendach ekonomicznych i wyzwaniach przyszłości. Podczas tegorocznych spotkań (24–26 kwietnia) jednym z głównych tematów była transformacja energetyczna oraz wpływ, jaki będzie miała na kluczowe sektory gospodarki. Jednym z nich jest bez wątpienia transport. Dlatego też w gronie wystawców pojawili się w Katowicach producenci pojazdów ciężarowych: Mercedes-Benz Trucks, Volvo i Scania, a uczestnicy mieli okazję przejechać się i obejrzeć elektryczne wersje ich ciężarówek w różnych zabudowach. W przypadku eActrosa taka możliwość miała miejsce po raz pierwszy w Polsce.
Masa i zasięg elektrycznej ciężarówki
Jechaliśmy elektryczną ciężarówką Mercedesa eActros 300 – różnica w porównaniu do spalinowego auta jest ogromna, przede wszystkim jest ciche i szybkie. Prezentowany model ma cztery pakiety baterii o łącznej pojemności 448 kWh, co przekłada się w optymalnych warunkach na zasięg ok. 400 km. Samochód elektryczny jest cięższy od spalinowego o prawie 2 tony, Komisja Europejska popiera projekt podwyższenia dopuszczalnej masy całkowitej w samochodach ciężarowych z napędem alternatywnym o jedną tonę, co pozwoli na zrekompensowanie dodatkowego większego ciężaru (około 1,7 t.) w wyniku zastosowania napędu elektrycznego. Dopuszczalna masa całkowita ciężarówki wzrośnie więc z 25 do 26 t. W ten sposób ładowność zmniejszy się jedynie o 700 kg w stosunku do porównywalnych samochodów ciężarowych z napędem spalinowym.
Każdy może go mieć…
Sprzedaż elektrycznych samochodów ciężarowych Mercedesa rusza 1 lipca 2023 roku. W ofercie Mercedesa znajdziemy trzy auta – eActros, eEconic, Fuso eCanter.
Tym samym można uznać to za moment, w którym spalinowe auta ciężarowe zaczną mieć konkurencję na naszych drogach.