Dzieci w szkołach uczą się, skąd się bierze ciepło i jak z niego mądrze korzystać. W „Lekcjach ciepła” wzięło udział 400 tys. dzieci. Polski smog nie bierze się znikąd. Wymaga edukacji od przedszkola.
Projekt edukacyjno-ekologiczny realizowany przez dostawców ciepła systemowego w przedszkolach oraz najmłodszych klasach szkół podstawowych. Pomagają w tym książeczki edukacyjne z serii „Czerwony Kapturek w mieście”.
Skąd się bierze smog
Czerwony Kapturek razem z babcią i mamą decydują się na wyprowadzkę z niebezpiecznego lasu, by zamieszkać na osiedlu. Babcia nie musi już nosić drewna na opał, bo korzysta z ciepła systemowego, a wnuczka może częściej odwiedzać babcię, której towarzyszy zaczarowany kot Klucha, objaśniający dziewczynce skąd ciepło bierze się w kaloryferach oraz jak z niego korzystać, by się nie marnowało.
Zły stan powietrza to jeden z kluczowych problemów środowiskowych z jakimi zmagamy się jako kraj. Z powodu zanieczyszczeń każdego roku przedwcześnie umiera ponad 45 tys. Polaków. Głównym powodem takiego stanu jest blisko 3,5 mln pieców, w których spalany jest węgiel, a często także śmieci. Piece odpowiadają za 78,5 proc. emisji benzo(a)pirenu w Polsce i 47 proc. emisji pyłu PM2.5.
Podłączenie indywidualnych użytkowników do ciepła systemowego, bądź tam gdzie to nie jest możliwe – wymiana starych pieców na nowocześniejsze urządzenia, to jeden z kluczowych wskazywanych sposobów poprawy jakości powietrza w Polsce.
Oszczędzanie ciepła
Ale do zmniejszenia emisji, a tym samym spowolnienia zmian klimatycznych, mogą włączyć się także użytkownicy ekologicznych form ogrzewania, chociażby ci korzystający już z ciepła systemowego. Wystarczy mądrze wykorzystywać energię cieplną i jej nie marnować. To jednak wymaga zmiany nawyków, czego w ramach „lekcji ciepła” ciepłownicy uczą najmłodsze pokolenie. Ważną częścią projektu jest zachęcanie dzieci do dzielenia się informacjami ze swoimi rodzinami. W ten sposób dzieci stają się ambasadorami efektywnego wykorzystywania energii w swoich domach, rozpowszechniając zdobyte informacje wśród najbliższych.
„Lekcje ciepła” realizowane są od 2013 roku w przedszkolach oraz klasach 1–3 i 4–5 szkół podstawowych. Z roku na rok projekt uzupełniany jest o nowe materiały dydaktyczne dla dzieci i nauczycieli, których wartość merytoryczną doceniają eksperci nauczania.
Materiał ciekawy i cenny dla nauczycieli. Trudne tematy dotyczące ciepła, transportu energii, temperatury, poruszane są z poprawnością, której niejedne podręczniki szkolne mogłyby pozazdrościć – Wojciech Dindorf, fizyk, matematyk i popularyzator nauki.
Bazę materiałów edukacyjnych programu stanowią książeczki z bajkami pobudzającymi wyobraźnię dzieci, zilustrowane przez polską artystkę Dorotę Szoblik. Do tej pory do projektu zgłosiło się 8,3 tys. nauczycieli z całej Polski, a w lekcjach udział wzięło ponad 400 tys. uczniów. Planowane jest rozszerzenie projektu także o zajęcia w klasach starszych oraz dla uczniów liceów, które będą wyjaśniać kwestie powstawania smogu w miastach oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery.
Polska lekcja wyróżniona w UE
„Lekcje ciepła” to projekt edukacyjno-ekologiczny powstały z inicjatywy Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie. Działania edukacyjne dostawców ciepła systemowego realizują założenia europejskiej strategii „District Heating and Cooling Strategy” (tłum. Strategia dot. Ciepłownictwa Systemowego i Chłodnictwa), która zakłada inicjowanie działań podnoszących świadomość w zakresie energii i klimatu.
Projekt został wyróżniony w konkursie The EU Sustainable Energy Awards, gdzie znalazł się w finałowej dwunastce europejskich inicjatyw, które promują zrównoważony rozwój rynku energii. Otrzymał także srebrną nagrodę w konkursie Power of Content Marketing 2019 w Warszawie. Projektowi niemalże od początku patronuje Ministerstwo Środowiska, a ostatnio swój honorowy patronat potwierdził także Minister Klimatu i Środowiska.