Cele związane z ochroną środowiska są ważne dla większości przedsiębiorstw. Nadal jednak 12 proc. firm w ogóle nie ma w planach działań dotyczących zrównoważonego rozwoju. Są to najczęściej małe firmy.
Według badania „Smart Industry Polska 2021 – droga polskiego przemysłu do zrównoważonego rozwoju” widać postęp w podejściu firm do zrównoważonego rozwoju. To dlatego, że 72 proc. ankietowanych firm już uruchomiło odpowiednie procesy, a 16 proc. jest na etapie ich wdrożenia.
Przede wszystkim interesuje je odnawialna energia. Ankieta pokazała, że 81 proc. słyszało o zielonej energii. Niewątpliwie wpływ ma na to sytuacja na rynku energetycznym, coraz wyższe rachunki za prąd i gaz zachęcają do szukania alternatyw. OZE okazały się spośród wszystkich zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem w kontekście zmian klimatycznych najbardziej znane. Okazało się, że 81 proc. respondentów wie bardzo dużo lub ma przynajmniej ogólną wiedzę na ich temat.
Jakie działania dla klimatu można podjąć
Przede wszystkim ograniczają zużycie mediów i podnoszą efektywność produkcji. Jedna trzecia deklaruje szkolenie pracowników na tematy związane ze zrównoważonym rozwojem. Znaczna część przedsiębiorstw średniej wielkości podjęła prace pozwalające na odzyskiwanie ciepła z procesów produkcyjnych, digitalizację procesów oraz opracowanie rozwiązań usprawniających transport i logistykę.
Czytaj także: Dotacje do fotowoltaiki i pomp ciepła w 2021 roku
Gorzej wypada znajomość innych pojęć, które stają się ważne w biznesie i dotyczą zrównoważonego rozwoju. Tak więc określenia „ślad węglowy“, „zeroemisyjność i dekarbonizacja“ oraz „Gospodarka Obiegu Zamkniętego“ rozpoznało mniej niż 50 proc. respondentów.
Dotacje do ekologicznych inwestycji
Większość firm w Polsce oczekuje zachęt ekonomicznych do proekologicznych działań, czyli w skrócie: dotacji. Blisko połowa ankietowanych na pierwszym miejscu jako motywację do inwestycji w obszarze zrównoważonego rozwoju wymienia zachęty ekonomiczne. Cele prospołeczne, czyli chęć stania się firmą dbającą o środowisko, deklaruje na pierwszym miejscu 12 proc. polskich przedsiębiorstw. Kolejny powód to poprawa wydajności, którą również można uznać za ekonomiczny czynnik motywacji.
Problemy z finansowaniem ekologicznych inwestycji wskazuje 71 proc. respondentów. Jednocześnie ankietowani zauważyli, że nie mają obowiązku takich inwestycji robić, ponieważ brakuje regulacji prawnych wymuszających takie działania.
Transformacja i rozwój przedsiębiorstw w kierunku gospodarki zrównoważonej będzie procesem długotrwałym, opartym nabudowaniu świadomości ekologicznej wśród kadry menadżerskiej przedsiębiorstw, ale także wśród konsumentów – Michał Kot, dyrektor sprzedaży Digital Industries w Siemens Polska
Badanie „Smart Industry Polska” prowadzone jest cyklicznie. W tym roku wzięło w nim udział 251 przedsiębiorstw.