Przedsiębiorcy, małe, mikro i duże firmy, szukają sposobów na obniżenie kosztów i zagwarantowanie sobie taniej energii. Coraz odważniej sięgają po instalacje fotowoltaiczne.
Fotowoltaika dynamicznie rozwija się w segmencie biznesowym – donoszą firmy z rynku instalacyjnego. Dotyczy to zarówno prywatnych firm, jak przedsiębiorstw komunalnych, które optymalizują koszty energii elektrycznej i budują swoją niezależność energetyczną. Po takie rozwiązania sięgają przede wszystkim przedsiębiorstwa, które mają na swoim terenie miejsce na posadowienie paneli słonecznych.
Każda ilość taniej energii się przyda
- Jesteśmy w stanie wykorzystać każdą ilość energii, jaką produkujemy ze słońca – mówi w rozmowie z EcoReporters ekspert z firmy recyklingowej, która ma zakład pod Warszawą. Spółka zainwestowała w panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 200 kW i teraz analizuje, jak może zwiększyć moc swojej instalacji słonecznej.
Eksperci firmy Tauron, do której sieci podłączona jest blisko jedna trzecia wszystkich mikroinstalacji w Polsce, podkreślają, że obok poniesionych nakładów i sposobu finansowania najważniejszym parametrem branym pod uwagę przy obliczeniach czasu zwrotu z inwestycji jest poziom autokonsumpcji. – Dla przykładu popularna instalacja o mocy 50 kWp za około 180 tys. zł przy autokonsumpcji wynoszącej 25 procent zwróci się po około 5 latach, generując ponad 35 tys. zł oszczędności rocznie. Jeżeli firma zwiększy współczynnik autokonsumpcji do 50 procent, wówczas okres zwrotu skróci się do niecałych 4 lat, a wartość oszczędności wzrośnie do około 46 tys. zł rocznie. Oznacza to, że przez 25 lat, czyli przewidywany okres użytkowania paneli fotowoltaicznych, można zaoszczędzić nawet milion złotych – wylicza Tomasz Lender, wiceprezes TAURON Sprzedaż odpowiedzialny za rynek biznesowy.
Fotowoltaika w Polsce
Polska jest jednym z liderów energetyki słonecznej w Europie. Moc instalacji fotowoltaicznych przekroczyła 10 GW, z czego trzy czwarte stanowią mikroinstalacje do mocy 50 kW, montowane głównie przez właścicieli domów jednorodzinnych, ale też niewielkie firmy, które korzystają z ułatwień w posadowieniu takich instalacji. W tym roku nastąpiła zmiana rozliczeń prosumentów. System net-billingu polega na o rozliczeniu energii oddanej przez prosumenta do sieci według rynkowej ceny energii i naliczaniu kosztów od energii pobranej z sieci według stawki taryfowej. Przy wysokich cenach hurtowych energii inwestycja w fotowoltaikę jest bardzo atrakcyjna.
Czytaj także: Wyższa produkcja energii z fotowoltaiki w górach
W ubiegłym roku przybyło w naszym kraju 3,8 GW nowych mocy w energetyce słonecznej, co oznacza wzrost o 56 proc. rok do roku. W zestawianiu organizacji Solar Power Europe po raz pierwszy Polska pojawiła się wśród liderów rynku, zajmując trzecie miejsce w Unii Europejskiej, po Niemczech i Hiszpanii, oraz 10. miejsce na świecie.