Rezygnacji z materiałów, które nie są przyjazne dla środowiska zatacza coraz szersze kręgi. Niedawno Lidl informował, że do końca przyszłego roku chce pozyskiwać tylko bawełnę produkowaną w sposób zrównoważony. Teraz także JYSK zmienia tekstylia.
Duńska sieć, która ma 238 sklepów w Polsce, zamierza korzystać z bawełny, która w całości pochodzi z recyklingu lub ze zrównoważonych upraw. JYSK daje sobie na to czas do końca 2024 roku.
Lepsza bawełna
Inicjatywa została podjęta, ponieważ wiele produktów JYSK wykonanych jest z bawełny. Bawełna jest przecież naturalnym surowcem posiadającym wiele korzystnych cech. Niestety jej produkcja jest jednocześnie bardzo kosztowna. Ze względu na to, że tradycyjne metody uprawy wymagają zużycia dużej ilości wody i pestycydów, to mocno obciąża środowisko. Ale istnieją lepsze i bardziej ekologiczne dla środowiska sposoby uprawy.
JYSK zobowiązuje się, że przed upływem 2024 roku będzie wykorzystywać we wszystkich produktach tekstylnych bawełnę pochodzącą w 100 proc. ze zrównoważonych zasobów. Mówiąc o zrównoważonych zasobach mamy na myśli bawełnę organiczną, pochodzącą z recyklingu lub pozyskaną we współpracy z organizacją Better Cotton Initiative – Rune Jungberg Pedersen, Dyrektor Komunikacji & CSR JYSK.
Better Cotton Initiative (BCI) jest największą na świecie organizacją wspierającą zrównoważone uprawy bawełny. BCI pracuje głównie z plantatorami. Prowadzi szkoleniach o tym, jak zmniejszyć zużycie wody i pestycydów. Do tej pory przeszkolono ponad dwa miliony plantatorów bawełny. Szkolenia obejmują również społeczne aspekty, takie jak odpowiednie warunki pracy na plantacjach.
Czytaj: Biedronka zmienia kosmetyki
Bawełna z Afryki
Z kolei Lidl w lutym 2020 roku przystąpił do inicjatywy „Cotton made in Africa“ (CmiA). Od 2005 r. ta inicjatywa jest zaangażowana w ochronę środowiska i poprawę warunków pracy i życia drobnych rolników, pracowników pracowni i zakładów tekstylnych. Ma to na celu poprawę warunków społecznych, gospodarczych i ekologicznych produkcji bawełny w Afryce.
Partnerstwo z firmami tworzy popyt na bawełnę produkowaną w sposób zrównoważony. Lidl zapowiada też sięgniecie po certyfikaty Global Organic Textile Standard (GOTS) i Organic Content Standard (OCS).
Od 25 stycznia we sklepach Lidl w Polsce w sprzedaży są ubrania z certyfikatem CmiA.