Nextbike zainaugurował od marca w 10 polskich miastach sezon rowerów miejskich. To oznacza możliwość wypożyczenia roweru w: Warszawie, Wrocławiu, Zielonej Górze, Koszalinie, Kołobrzegu, Tarnowie, Wolsztynie, Koninie, Grodzisku Mazowieckiem i Piasecznie. Na początku kwietnia sezon rowery zainauguruje w kolejnych miastach. Jakie są ceny?
W Warszawie za pierwsze 20 min jazdy wypożyczonym rowerem miejskim nie zapłacimy nic. Pierwsza godzina kosztuje 1 zł, kolejne – druga godzina – 3 zł, trzecia – 5 zł, czwarta i każda następna – 7 zł. Za rower elektryczny do 20 min też nic nie zapłacimy, pierwsza godzina kosztuje 6 zł, a kolejne – 14 zł. To jest cennik ze strony Veturilo w Warszawie na sezon rozpoczynający się 1 marca 2023 roku. Za to zmieniły się inne rzeczy.
Wypożyczanie rowerów w Warszawie po nowemu
Nexbike został na 6 lat wyłącznym operatorem warszawskiego roweru publicznego. Firma wraz z władzami miasta przygotowała nową flotę rowerów – Smartbike 2.0 i nową aplikację.
Czytaj także: Podwodne rowery
Warszawa jest pierwszym miastem w Polsce korzystająca z nowej generacji jednośladów. Rewolucyjną zmianą będzie sposób wypożyczania i zwrotu rowerów. Do historii przechodzą znane dotychczas stacje z elektrozamkami, które często były problematyczne dla użytkowników. Zastąpią je totemy i rowery wyposażone w O‑locki z systemem GPS.
Z ulic miasta zniknęły stacje wyposażone w elektrozamki, a zastąpiły je totemy oraz stojaki rowerowe. Dodatkową opcją zwrotu jednośladu będą tzw. obszary zwrotu – to oznaczone stojaki miejskie, w których będzie można zakończyć wypożyczenie. W całym mieście będzie ich ok. półtora tysiąca, a ich rozlokowanie sprawia, że korzystanie z Veturilo jeszcze nigdy nie było tak elastyczne
Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike.
W Warszawie wypożyczalnia rowerów ma w tym sezonie 30 tandemów i 300 rowerów elektrycznych. W sumie użytkownicy Veturilo w Warszawie mają do dyspozycji 305 stacji i 3084 rowerów.
Stacje rowerowe Veturilo nie będą jedynie przeznaczone na nasze rowery – również użytkownicy prywatnych rowerów, czy korzystający z UTO, np. hulajnóg, będą mogli wygodne zaparkować swój pojazd. Stacje bowiem pomieszczą więcej niż tylko rowery Veturilo, a likwidacja elektrozamków powoduje ich znacznie większą przystępność. Chcemy wraz z władzami miasta, aby były one traktowane jako „huby mobilności”, które zintegrują w jednym miejscu różne grupy użytkowników i usług
Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Nextbike.
Uwaga na dodatkowe opłaty
Ponadto wprowadzono też “strefy zwrotu” czyli dodatkowe punkty, oprócz stacji, w których można zakończyć wypożyczenie roweru. W Warszawie takich punktów na start będzie ok. półtora tysiąca. Zakończenie wypożyczenia w strefie zwrotu oznacza dodatkową opłat wysokości 15 zł. Natomiast, jeśli rower został wypożyczony w strefie zwrotu, a zwrócony na stacji użytkownik dostanie dodatkowe 5 zł na konto.
Za pozostawienie wypożyczonego roweru na mieście, poza strefą zwrotu i stacją, będzie naliczana kara, i to niemała, bo od 50 do 1 tys. zł. Najbardziej słona opłata będzie naliczana za zniszczenie lub kradzież roweru typu tandem – 10 tys. zł.