Opłata od masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi okazała się w 2022 r. wyższa, niż początkowo zaplanowano. To oznacza, że Polska słono płaci za plastikowe odpady, które nie trafiły do recyklingu. Zamiast ok. 1,7 mld zł polska opłata za plastik do unijnego budżetu wyniosła w ubiegłym roku prawie 2,6 mld zł.
Od 2021 r. państwa członkowskie wpłacają w ramach składki do budżetu UE nową składkę – potocznie zwaną plastic tax, choć formalnie nie jest to podatek tylko opłata. Kwotę oblicza się na podstawie masy odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddanych recyklingowi, za każdy kilogram – 80 eurocentów.
Nową wpłatę do budżetu wprowadziła Rada UE decyzją nr 2020⁄2053. Wpływy z opłaty za plastik idą na odbudowę gospodarek po pandemii Covid-19.
Opłata za plastik idzie do budżetu UE
Jak poinformowało portal EcoReporters Ministerstwo Finansów, w 2021 r. Polska wpłaciła z tytułu zasobu własnego od nieprzetworzonych opakowań plastikowych składkę w wysokości 372 037 440 EUR (tj. 1 696,4 mln zł). Wpłata w 2022 r. wyniosła 564 872 720 EUR (tj. 2 596,7 mln zł). Podane kwoty uwzględniają już obniżkę, którą w trakcie negocjacji Polsce udało się uzyskać w kwocie 117 mln euro rocznie.
Czytaj także: Podatek za plastik to ponad 3 miliardy złotych w dwa lata
Składka obliczana jest na podstawie danych statystycznych dotyczących wielkości produkcji odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych oraz osiągniętego poziomu recyklingu. Wpłata dokonywana jest z budżetu państwa, tak jak wszystkie pozostałe elementy składki do budżetu UE. Nie nakłada więc żadnych obowiązków czy obciążeń na producentów i konsumentów opakowań plastikowych.
Jak sprawdzić kwoty plastic tax?
Resort finansów udostępnia tabelę transferów finansowych dokonywanych między budżetem UE a Polską. Jest też tam pozycja „plastik“. Pierwsza kolumna obejmuje okres od początku członkostwa Polski w UE do miesiąca, którego dotyczy zestawienie. Druga kolumna zawiera dane za bieżący rok (wyjątkowo w styczniu są to dane za rok poprzedni i styczeń roku bieżącego). Trzecia kolumna dotyczy wpłat w danym miesiącu. Kwot tych nie należy sumować – podało nam w odpowiedzi na zapytanie Ministerstwo Finansów.
Przypominamy, że plany na 2022 r. zakładały wpłatę z tytułu plastic tax rzędu 1,7 mld zł. To oznacza, że z plastikowymi odpadami jest w Polsce coraz gorzej. Na problem rosnących opłat za brak recyklingu wskazuję branża recyklingu oraz organizacje pozarządowe.
Kaucje za plastik i szkło podniosą recykling
Towarzystwo na Rzecz Ziemi wskazuje wręcz na klęskę polityki ekologicznej państwa. Jak oblicza organizacja, ok. 910 tys. ton plastiku w Polsce nie poddano recyklingowi. Co się z nim stało, ile trafiło do spalarni, ile do ziemi, a ile spalono w domowych kopciuchach? Te dane też nie są znane.
Organizacja przypomina raport Najwyższej Izby Kontroli sprzed dwóch lat, w którym NIK ostrzegała, że podjęte w Polsce działania nie dają nadziei na ograniczenie odpadów z tworzyw sztucznych.
Pozory tych działań widać w przypadku ustawy dotyczącej kaucji za opakowania, która miała wejść w życie w tym roku. Projekt ustawy nie został nawet przyjęty przez rząd.
Wszystkie akcje sprzątania, które organizowane są w Polsce są pożytecznymi działaniami, ale nie przynoszą efektu, a wręcz jest coraz gorzej. Niezbędne są zmiany systemowe, które zmusiłyby producentów do wzięcia odpowiedzialności za pozostałości swoich produktów, z których sprzedaży czerpią zyski, przeprojektowania opakowań sprzedawanych produktów i sposobów ich dostawy oraz zachęciłyby konsumentów do bardziej świadomych zakupów, a także zawracania pustych opakowań z powrotem do obiegu.
Dominik Dobrowolski.
Z opóźnieniem wprowadzamy ograniczenie jednorazowych opakowań, co wymusza unijna dyrektywa SUP.
W czerwcu 2019 r. Unia Europejska przyjęła przepisy dotyczące problemu odpadów morskich z tworzyw sztucznych. Nowe prawo obejmuje także cel, aby do 2025 r. 25 proc. tworzyw sztucznych pochodziło z recyklingu, a do 2030 roku aż 30 proc.
Dopóki w Polsce nie zostaną zastosowane formy kontroli i regulacji prawnych, nałożonych na producentów, które wymuszą na nich stosowanie recyklatów, dopóty branża recyklingu jest w niepewnej sytuacji. Wierzymy jednak, że wraz z przyjętymi ustawami i przepisami unijnymi, Polska będzie sukcesywnie zmierzać ku zdrowszym alternatywom z recyklingu.
Dyrektor Operacyjny AKPOL, Marcin Załoga
Bez zmiany prawa rząd daje przyzwolenie na coraz bardziej zanieczyszczone środowisko, coraz wyższe składki z tytułu plastic tax, ale i coraz wyższe opłaty za śmieci ponoszone przez mieszkańców.