Warszawska strefa czystego transportu (SCT), po konsultacjach i analizach, ma objąć większy obszar niż pierwotnie zakładano. Nową propozycją zajmie się Rada m. st. Warszawy, do której należy ostateczna decyzja o kształcie SCT oraz tym, od kiedy zacznie obowiązywać warszawska strefa czystego transportu.
Konsultacje dotyczące Strefy Czystego Transportu trwały od stycznia tego roku. Zgłoszono ponad 3 tysiące uwag.
Nowa mapa warszawskiej strefy czystego transportu
Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie:
- Śródmieście
- Żoliborz
- Pragę Północ
- Ochotę, oprócz CH Reduta, ul. Mszczonowskiej oraz Dworca Zachodniego
- Pragę Południe, oprócz Olszynki Grochowskiej, gdzie jest niezamieszkały obszar PKP i rezerwat przyrody
- Mokotów, z wyłączeniem osiedli: Sadyba, Stegny, Augustówka i części Służewca
- Wolę, ale tylko w połowie – do alei Prymasa Tysiąclecia.
Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań na pierwszych dwóch etapach. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.
Etapy strefy czystego transportu w Warszawie
Pierwszy etap SCT w Warszawie rozpocznie się już 1 lipca 2024 roku. To wtedy wejdzie zakaz wjazdu do strefy najstarszych samochodów. Auto z silnikiem Diesla będzie musiało spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 r. Samochód benzynowy będzie musiało spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r.
Kolejny etap nastąpi dwa lata później, czyli 1 lipca 2026 roku. Wówczas do strefy wjadą auta z silnikiem benzynowym (w tym LPG) spełniające normę Euro 3 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2001 r. Diesle będą musiały spełniać normę przynajmniej Euro 5 lub być wyprodukowane od 2010 r.
Czytaj także: Warszawa rozważa powiększenie strefy czystego transportu
Trzeci etap zacznie się w lipcu 2028 roku. Do strefy wjadą samochody benzynowe (w tym z instalacją LPG) spełniające normę Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 r. Diesle będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2015 r.
Od lipca 2030 roku do SCT wjadą samochody benzynowe (w tym LPG) spełniające normę Euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 r. Diesle mają spełniać normę Euro 6dT i wyprodukowane od 2019 r.
W lipcu 2032 roku wjazd do strefy będą miały samochody z silnikiem benzynowym (i LPG) spełniające normę Euro 6 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2015. Pojazd z silnikiem Diesla będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 6d lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2021 r.
Te ograniczenia dotyczą pojazdów do 3,5 tony.
Kto nie musi przestrzegać SCT
Nowa propozycja SCT zawiera udogodnienia dla seniorów oraz mieszkańców. Mieszkańców strefy dostaną cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat oraz pojazdy zabytkowe.
Ograniczenia nie obejmują pojazdów ratunkowych, porządkowych i pojazdów specjalnych, jak karawany czy pomoc drogowa. Ponadto wyjątki przyznano np. dla autokarów z wycieczkami szkolnymi. SCT nie muszą przestrzegać także osoby niepełnosprawne. Pojazdy historyczne także zostaną wpuszczone do strefy czystego transportu. Co ważne, Warszawa będzie tu stosować kryteria takie jak ubezpieczyciele.
Można będzie się też powołać na przypadki losowe, jak na przykład dojazd do lekarza, egzamin maturalny.
Mandat za wjazd do strefy czystego transportu
Egzekwowanie strefy czystego transportu spadnie na policję i straż miejską podczas wyrywkowych kontroli. Funkcjonariusz sprawdzi, czy samochód spełnia wymagania strefy – rocznik produkcji lub odpowiednie normy emisyjne (Euro). Do kontroli posłuży także system wideo-detekcji.
Brak zastosowania się do wymogów SCT to wykroczenie drogowe, za które kierowca możne otrzymać mandat 500 zł.