Zasypią nas miliony on zużytych baterii od samochodów elektrycznych? Tak nie będzie. Rosnące zapotrzebowanie na surowce do produkcji akumulatorów oraz unijne regulacje skutecznie rozwijają recykling baterii samochodowych.
Baterie litowo-jonowe (Li-ion) stosuje się do zasilania wielu urządzeń: od laptopów i samochodów po sieci energetyczne. Ich skład chemiczny różni się, czasem znacząco, w zależności od celu ich zastosowania. To nie jest jednak przeszkodą do ich recyklingu.
Czytaj także: Drewno z recyklingu zamiast z polskich lasów
Szwedzka firma Stena Recykling otworzy wiosną 2023 roku centrum recyklingu baterii w Halmstad, gdzie przyjmie do 10 tys. ton baterii rocznie. W nowym zakładzie możliwy będzie odzysk 95 procent materiałów z baterii. Trafią tu też między innymi akumulatory litowo-jonowe z samochodów elektrycznych, także z Polski.
Baterie w elektrykach coraz większym wyzwaniem
Firma Circular Energy Storage Research & Consulting przewiduje, że liczba akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych w ciągu dekady wzrośnie prawie dziesięciokrotnie. To dlatego, że elektryki stają się coraz popularniejsze.
W całej jednostce bateryjnej samochodu aż 1⁄3 jej wagi przypada na obudowę, wykonaną z aluminium, która także poddaje się procesom recyklingu. Stena Recycling odzyskuje tworzywa sztuczne, aluminium i miedź oraz tzw. czarną masę. W jej skład wchodzi kobalt, nikiel, lit, mangan oraz grafit.
To rozwiązanie jest przyjazne dla klimatu, zwłaszcza jeśli alternatywą jest pozyskiwanie nowych surowców, a to wiąże się z degradacją środowiska.
Wykorzystanie w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na zmniejszenie wpływu na środowisko i zachowanie zasobów. Będziemy umożliwiać branży motoryzacyjnej przejście na podejście cyrkularne.
Marcus Martinsson Product Area Manager Batteries w Stena Recycling Group.
Baterie do zakładu w Halmstad Stena Recykling sprowadzi z innych rynków w Europie. W wybranych zakładach powstaną punkty zbiórki i realizowany będzie wstępny demontaż baterii. Jednym z takich zakładów będzie Centrum Recyklingu Elektroniki we Wschowie.
Unia stawia na recykling baterii samochodowych
Do 2026 roku ma wejść w życie dyrektywa, która będzie wymagała od producentów baterii stosowania materiałów pochodzących z recyklingu w znacznie większym stopniu niż obecnie. Rozporządzenie zobowiąże producentów baterii od 2030 roku do spełnienia efektywności recyklingu dla całej baterii, jak i wskaźników odzysku ważnych metali, takich jak lit, kobalt, miedź i nikiel.
Wskaźnik recyklingu kobaltu, miedzi, niklu i ołowiu wzrośnie w 2030 r. do co najmniej 90 procent.