Pierwsza platforma logistyczna przeszła na ekologiczny wodór, który zasili pojazdy magazynowe. Lidl pozyskuje odnawialny zielony wodór od francuskiej firmy, która wytwarzana go z wody morskiej i odnawialnej energii elektrycznej.
Nowe centrum logistyczne Lidl otworzył w na zachodnim wybrzeżu Francji w Carquefou, na północ od Nantes. Lidl zainwestował w modernizację swojej infrastruktury i poprawę efektywności. W 2021 roku ta niemiecka sieć spożywcza zdecydowała, że wykorzysta w Carquefou pojazdy przeładunkowe i podnoszące, czyli wózki widłowe, napędzane wodorem.
W Carquefou około 98 pojazdów magazynowych jest napędzanych odnawialnym zielonym wodorem od stycznia 2022 roku. To 80 proc. całej floty logistycznej w tym miejscu.
Dlaczego Lidl zdecydował się na wodór?
Lidl pozyskuje paliwo od Lhyfe, pioniera w produkcji wodoru z odnawialnych i lokalnych źródeł energii, ponieważ zakład Lhyfe znajduje się kilkadziesiąt kilometrów od Carquefou.
Napełnienie wodorem pojazdu magazynowego zajmuje tylko dwie do trzech minut, podczas gdy ładowanie akumulatora zajmuje kilka godzin. Wiąże się z tym wysoka dostępność pojazdów wodorowych oznacza, że platforma może zaoszczędzić miejsce parkingowe w obszarze ładowania pojazdów.
Czytaj także: Wodorowe taksówki na ulicach polskich miast
Wydajność i autonomia wózków magazynowych jest stała przez cały okres eksploatacji wodorowego ogniwa paliwowego. Natomiast żywotność ogniw paliwowych wynosi około 10 lat.
Co więcej, dla wszystkich pracujących wózków magazynowych wystarczą tylko trzy punkty tankowania wodoru. W związku z tym nie jest potrzebne wydzielone miejsce do ładowania. Technologii ładowania wodorem dostarczyła firma Plug Power.
Technologia wodorowa do obsługi pojazdów jest dojrzała. Wdrożono ją w 165 lokalizacjach na całym świecie i napędza ponad 50 tys. maszyn. Po raz pierwszy używany tutaj wodór jest ekologicznym, odnawialnym wodorem. Lidl opracowuje bardziej zrównoważony model energetyczny
Julien Saleix, Regional Sales Manager, Plug Power
Jak powstaje zielony wodór?
Wodór nie występuje naturalnie jako dostępne paliwo, trzeba go pozyskać, np. z w wyniku reformingu parowego gazu ziemnego albo w procesie elektrolizy wody. Do tego potrzeba dużo energii. Lhyfe pozyskuje ją z wiatru, więc nie emituje w tym procesie CO2. farma wiatrowa dostarcza energię elektryczną, podczas gdy woda pochodzi z morza. Do procesu elektrolizy musi być oczywiście odsolona i oczyszczona. Elektrolizer następnie rozbija pierwiastki tworzące wodę (H2 O) na wodór i tlen. W ten sposób powstaje zielony odnawialny wodór.
Lhyfe gwarantuje dostawę odnawialnego zielonego wodoru niezbędnego do obsługi wózków magazynowych. W godzinach największego ruchu platforma logistyczna będzie potrzebowała 75 kg wodoru dziennie. Ten duży wolumen zakupów, ponieważ zakład Lhyfe produkował 300 kg pod koniec 2021 roku, ale do 2023 r. ma produkować już tonę dziennie.