więcej
    - reklama -
    Strona głównaEcoLifeWodorowe taksówki na ulicach polskich...

    Wodorowe taksówki na ulicach polskich miast

    czytaj 3 min.

    Wodorowy samochód to w Polsce rzadkość, ale można je już zauważyć na drogach. Takie auta ma zaoferować klientom pierwsza firma taksówkowa – iTaxi, która ma popularną w polskich miastach aplikację zamawiania taksówek. Do jej floty dołączy Toyota Mirai z ogniwami paliwowymi na wodór. Oprócz tego firma inwestuje w elektryczne samochody.

    W tym roku iTaxi powiększy swoją flotę o elektryki: KIA EV6, Tesla 3, Audi e-Tron oraz wodorowe Toyoty Mirai. Wodorowe Mirai kursujące jako taksówki będą pierwszymi w Polsce i jednymi z pierwszych w Europie z takim napędem.

    Warto przypomnieć, że w tym miesiącu Toyota podpisała umowę z duńskim przedsiębiorstwem DRIVR na dostawę 100 wodorowych Mirai o można już z nich korzystać w stolicy Danii. Duński rząd zdecydował, że od 2025 roku firmy taksówkowe będą mogły kupić jedynie bezemisyjne samochody, a do 2030 roku żadna taksówka na duńskich drogach nie będzie mogła emitować spalin.

    Jak działa samochód wodorowy

    Toyota Mirai jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM. Ogniwa paliwowe na jej pokładzie wytwarzają energię elektryczną poprzez wiązanie wodoru pobieranego ze zbiorników z tlenem z powietrza. Energia ta zasila silnik elektryczny i ładuje akumulator. Samochód zużywa średnio 0,84 kg wodoru na 100 km, na jednym tankowaniu nowa Mirai przejedzie nawet 650 km. Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna.

    Wydają się idealne, ale auta wodorowe nie są tanie – najnowsza Mirai kosztuje ok. 300 tys. zł. W dodatku w Polsce nadal nie ma stacji tankowania wodorem, jedyna prywatną stację ma prawdopodobnie Grupa Polsat. Wodorową toyotę Polsatu można zobaczyć na ulicach Warszawy.

    Kiedy auta będą zeroemisyjne?

    U nas strategii bezemisyjnego transportu jeszcze w miastach nie ma, ale jest kwestią czasu, kiedy się pojawią.

    Niektóre firmy, jak iTaxi, planują ograniczyć emisje. Firma planuje, że do końca 2022 roku niskoemisyjne auta będą stanowić 50 proc. floty, natomiast do 2025 roku – 80 proc. Nie chodzi tu jednak o bezemisyjność, bo nią zapewniają tylko samochody elektryczne, w tym z ogniwami paliwowymi. Tymczasem we flocie iTaxi jeździ wiele hybrydowych aut. Przykładem może być Olsztyn, gdzie iTaxi przejęło Green Taxi.

    iTaxi to największa polska aplikacja taxi, która łączy pasażerów z legalnymi taksówkami. Obsługuje użytkowników w każdym dużym mieście Polski, w około stu miejscowościach.

    Redakcja EcoReportershttps://ecoreporters.pl
    Miejsce, gdzie znajdziesz informacje ze świata ekologii, opinie i analizy. Wszystko o czym powinniście wiedzieć, co się dzieje w świecie #eco. Bez #fakenews. Tylko dla tych, którzy na serio podchodzą do wiedzy o środowisku, w jakim żyjemy.
    Podziel się
    Tagujemy
    Czytaj także

    Od czego zależy dodatek osłonowy: piec na pellet, węgiel, pompa ciepła robią różnicę

    Dodatek osłonowy ma pomóc Polakom w opłacaniu rachunków między innymi za ogrzewanie. Na wypłaty pójdą pieniądze, jakie budżet uzyskuje ze sprzedaży praw do emisji...

    Recykling do pełna

    Powiecie, że to już było. Było, ale nie tak. Historia była prosta - nie kupujemy w sklepach jednorazowych opakowań, z np. płynem do mycia...
    - reklama -
    energetycznie

    Dotacje do fotowoltaiki i pomp ciepła w 2021 roku

    Program Mój Prąd, który wyczerpał się w ubiegłym roku, nie ma na razie kontynuacji. To nie znaczy, że nie można jeszcze znaleźć dofinansowania do...

    Polskie spółki z nowymi modułami fotowoltaicznymi

    Tarnowska spółka Hymon przewiduje wzrost sprzedaży instalacji fotowoltaicznych o 30 proc. dzięki pozyskaniu znaczącego partnera. Z kolei Edison Energia rozpoczął produkcję własnych modułów o...
    ZOSTAW KOMENTARZ
    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    A jeszcze lepsze jest to...
    Następny artykuł