więcej
    - reklama -
    Strona głównaTechnologieWodorowe autobusy w polskich miastach

    Wodorowe autobusy w polskich miastach

    czytaj 3 min.

    Polska jest już największym w UE producentem i eksporterem autobusów elektrycznych. Autobusy wodorowe to nowość. Europejskie miasta już je zamawiają – z fabryki Solarisa pod Poznaniem. Kiedy zobaczymy je na polskich ulicach?

    Wodorowy Solaris

    Swoje autobusy wodorowe prezentuje w polskich miastach Solaris. Ostatnio można je było oglądać w Poznaniu, Koninie, Jaworznie, Włocławku i Krakowie. Na razie nie można nimi w Polsce podróżować. To ma się jednak zmienić.

    Urbino 12 hydrogen do wytworzenia energii wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór dostarczany do ogniw jest przetwarzany w energię elektryczną, ta z kolei zasila bezpośrednio jednostkę napędową autobusu – oś z elektrycznymi silnikami. Oprócz tego autobus wyposażony jest w baterię typu Solaris High Power, która stanowi dodatkowy magazyn energii elektrycznej. Wodór zgromadzony jest na dachu pojazdu w pięciu kompozytowych butlach.

    Jedynymi produktami ubocznymi eksploatacji Solarisa Urbino 12 hydrogen są ciepło i para wodna. Pojazdy te nie generują do środowiska absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Co więcej, zasięgiem są w stanie dorównać pojazdom z napędami konwencjonalnymi.

    Autobusy wodorowe z dotacją

    Poznań, Chełm, Włocławek – te trzy miasta złożyły w programie “Zielony transport publiczny” wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych. Dotacja w programie wynosi 90 proc. W sumie polskie miasta planują zakup 102 autobusów.

    Czytaj: Wodór zamiast gazu w domu?

    Trzy miasta dostaną autobusy wodorowe za zaledwie jedną dziesiątą ich ceny. To i tak duże wyzwanie technologiczne, bo na razie nie ma ani jednej stacji tankowania wodoru. Z programu dofinansowane zostaną dwie takie stacje, do otwarcia punktów tankowania wodorem przymierzają się firmy w Gdańsku (Lotos) i Warszawie (PGNiG), zapowiedzi składał też Orlen. Gdyby wszystkie się ziściły, to w tym roku mielibyśmy już kilka.

    Polski produkt eksportowy

    Holandia, Niemcy, Szwecja oraz Włochy to państwa, które już zamówiły kilkadziesiąt Solarisów napędzanych energią elektryczna z wodoru. U nas to jeszcze trochę potrwa.

    Magda Skłodowskahttps://ecoreporters.pl
    Ekologią interesuję się od początku mojej pracy zawodowej, obecnie współtworzę portal WysokieNapiecie.pl. W swojej karierze pracowałam jako wydawca portalu tvn24bis.pl, byłam dziennikarką "Rzeczpospolitej" i "Pulsu Biznesu". Pełniłam funkcję rzecznika prasowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Otrzymałam wyróżnienie Towarowej Giełdy Energii w konkursie dla mediów Platynowe Megawaty oraz wyróżnienie Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki.
    Podziel się
    Tagujemy
    Czytaj także

    Największe farmy fotowoltaiczne w Polsce zajmują miejsce po węglu

    Tauron poinformował, że buduje w Mysłowicach elektrownię słoneczną o mocy 100 MW. Tym samym ma to być największa farma fotowoltaiczna w Polsce. Teraz największy...

    Jak poznać, że stary piec to kopciuch, co jest wskazówką?

    Uchwały antysmogowe zakazują używania kopciuchów, czyli starych kotłów na paliwa stałe. Czas na ich wymianę jest coraz krótszy. Coraz więcej też osób zadaje sobie...
    - reklama -
    energetycznie

    Dotacje do fotowoltaiki i pomp ciepła w 2021 roku

    Program Mój Prąd, który wyczerpał się w ubiegłym roku, nie ma na razie kontynuacji. To nie znaczy, że nie można jeszcze znaleźć dofinansowania do...

    Polskie spółki z nowymi modułami fotowoltaicznymi

    Tarnowska spółka Hymon przewiduje wzrost sprzedaży instalacji fotowoltaicznych o 30 proc. dzięki pozyskaniu znaczącego partnera. Z kolei Edison Energia rozpoczął produkcję własnych modułów o...
    ZOSTAW KOMENTARZ
    Proszę wpisać swój komentarz!
    Proszę podać swoje imię tutaj

    A jeszcze lepsze jest to...
    Następny artykuł