Pierwsze na świecie elektroniczne etykiety cenowo-reklamowe zasilane perowskitowymi ogniwami fotowoltaicznymi pojawią się w sklepach i na stacjach benzynowych. To oszczędzi energię i pozwoli zrezygnować z baterii. Perowskity mają oszczędzić energię, ale nie tylko. Mogą także pomóc sprzedać żywnośc, której kończy się data przydatności.
Etykiety z ogniw perowskitowych zamawia producent makaronu Lubella oraz PKN Orlen. Technologię testowała Google Cloud Platform.
Przypomnijmy, że jest to już drugie zastosowanie, jakie perowskity znalazły na polskim rynku. Wcześniej ich producent Saule Technologies podpisał umowę z firmą Aliplast, która zamówiła w Lublinie wielkowymiarowe żaluzje – lamele zrobione z perowskitów.
Czytaj także: Perowskity się przydały. Jest pierwsza instalacja
Przede wszystkim, nowe etykiety nie wymagają kosztownej i czasochłonnej wymiany baterii. Etykiety elektroniczne PESL (ang. Perovskite Electronic Shelf Label), są tańsze i wygodniejsze w eksploatacji od etykiet ESL (Electronic Shelf Label) zasilanych bateriami. Obsługa systemu jest prosta, a zmiany cen mogą być przeprowadzane centralnie i synchronicznie we wszystkich placówkach handlowych danej sieci.
Możliwości tego rozwiązania są oszałamiające. Jednym kliknięciem można będzie zmieniać ceny w tysiącach sklepów, na milionach półek – Artur Kupczunas, Saule Technologies.
Perowskity są wydajniejsze
Perowskity zachowują wysoką sprawność nawet w sztucznym świetle. Gdy promienie światła, np. z lamp sufitowych, padają na ogniwa pod dużym kątem, to nadal mogą zasilać etykiety produktów na dolnych półkach. Perowskity są ponadto, w odróżnieniu od ogniw krzemowych, bardzo cienkie, lekkie i elastyczne. Dzięki temu nie zabierają dużo miejsca na etykiecie.
Jednocześnie perowskity są tak wydajne, że mogą zasilić etykiety i obsługujące je urządzenia elektroniczne, w tym wyświetlacz i moduł komunikacji bezprzewodowej. Pozwoli to obsłudze zdalnie zmieniać wyświetlany na etykiecie komunikat nawet kilkanaście razy na dobę. Ma to pomóc w sprzedaży produktów o kończącym się terminie ważności.
Dzięki etykietom PESL sieci handlowe zyskają możliwość błyskawicznego obniżania cen produktów spożywczych, których okres przydatności do spożycia się kończy – Olga Malinkiewicz, Saule Technologies.
Saule Technologies i Grupa Maspex wprowadzą do wybranych sklepów etykiety PESL, by móc zmierzyć wpływ tego typu rozwiązań na efektywność sprzedaży, ale także opłacalność biznesową. Z PKN Orlen Saule podpisał list intencyjny o współpracy. W efekcie wkrótce na wybranej stacji paliw przy produktach ustawionych na regałach pojawią się etykiety PESL. Dzięki temu będzie można centralnie oraz zdalnie zarządzać wyświetlanymi na nich komunikatami.
Producent perowskitów
Saule Technologies to polska firma, stworzona w 2014 r. przez fizyczkę Olgę Malinkiewicz oraz biznesmenów Piotra Krycha i Artura Kupczunasa. Obecnie firma zatrudnia zespół kilkudziesięciu naukowców, inżynierów i pracowników administracyjnych z blisko 20 krajów, którzy skonstruowali we Wrocławiu linię produkcyjną drukowanych ogniw perowskitowych.
Perowskity pozwalają generować energię zarówno ze słońca, jak i ze sztucznego światła. Z tego powodu znajdują zastosowanie od etykiet cenowych, przez fasady budynków po satelity w przestrzeni kosmicznej.