Polskie koleje idą w ślady lotnictwa. Zaoferują pasażerom możliwość dodatkowej opłaty przy zakupie biletu, która skompensuje ślad węglowy ich podróży. PKP Intercity podpisało list intencyjny z Lasami Państwowymi o współpracy przy nasadzaniu drzew. Dobrowolna opłata będzie udostępniana pasażerom w kolejnych kanałach sprzedaży, począwszy od internetowego systemu e‑IC.
Czytaj: Koniec z emisjami. Przykład, jak to można zrobić
Warto wiedzieć, że kolej charakteryzuje się ponad 3 razy mniejszą emisją dwutlenku węgla niż transport drogowy i ponad 8 razy mniejszą emisją niż lotniczy. To czyni ją najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego. PKP Intercity właśnie pracuje nad informowaniem pasażerów o tym, jaki ślad węglowy pozostawi ich podróż pociągiem.
Niższy ślad węglowy
Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do zmniejszenia o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfer – policzył przewoźnik.
Te działania są konieczne też między innymi ze względu na Europejski Zielony Ład. Polityka UE zakłada, że do 2050 roku sektor transportu ma dokonać 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla do 2030 roku.
Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu – Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
Podobni jak inne firmy, PKP Intercity chce częściowo pokryć zapotrzebowanie na prąd energią słoneczną. Spółka planuje pilotażowe uruchomienie fotowoltaiki na terenie bocznicy kolejowej Warszawa Grochów.
Słoneczne inwestycje PKP
By zwiększyć efektywność energetyczną, spółka zamontowała liczniki energii elektrycznej w ponad 300 lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych PKP Intercity. Z kolei projekt eco driving ma na celu wypracowanie odpowiednich technik prowadzenia pociągu przez maszynistów. Ma pozwolić na obniżenie ilości zużywanej energii elektrycznej przez wszystkie pociągi prowadzone z wykorzystaniem trakcji elektrycznej. Dzięki tym działaniom PKP przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej, co pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.