Elektryczne auto z panelami fotowoltaicznymi, w dodatku częściowo wykonane z materiałów z recyklingu. Takie rozwiązanie proponuje Mercedes. Chodzi o vana opartego na eSprinterze.
Projekt pod nazwą Sustaineer łączy w sobie kilka rozwiązań zaprojektowanych w celu poprawy jakości życia w miastach, oszczędzania zasobów i ochrony klimatu. Należą do nich filtr drobnoziarnisty na przodzie i w podwoziu pojazdu, panel fotowoltaiczny na dachu, części konstrukcji wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. W ten sposób Mercedes-Benz Vans zaprezentował, jak zrównoważony rozwój w miejskich operacjach dostawczych może wyglądać w przyszłości.
Samochody i patent na smog
Sustaineer ma rozwiązania pozwalające redukować wytwarzanie cząstek stałych, powstających w wyniku zużycia opon, podczas hamowania i kontaktu kół z asfaltem.
Filtr drobnych cząstek stałych podwozia znajduje się w obszarze tylnej osi. To właśnie tam znajduje się jedno z najwyższych stężeń cząstek stałych w pobliżu pojazdu. Filtr pasywny wyłapuje cząsteczki wzniecone przez jadącą furgonetkę i inne pojazdy. Natomiast system kanałów powietrznych zapewnia efekt oczyszczania. Filtr wystarczy wymieniać raz w roku.
Drugi filtr jest zintegrowany z przodem pojazdu i współpracuje z istniejącym wentylatorem wyciągowym, aby odfiltrować drobne cząstki z powietrza.
Filtry zmniejszają w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu emisję drobnych cząstek stałych wielkości do dziesięciu mikrometrów (PM10). Wydajność systemu filtracji wzrasta, gdy występuje większy smog. Oznacza to, że na obszarach miejskich o gorszej jakości powietrza można odfiltrować znacznie większe ilości drobnych cząstek.
Napędzany energią ze słońca
Mercedes pokazuje, że pojazd może wytwarzać własną zieloną energię elektryczną z panelu fotowoltaicznego na dachu.
Wyjątkowo płaskie panele są idealnie dopasowane do kształtu dachu samochodu. Mają maksymalną moc szczytową 850 watów (Wp) i pokrywają 4,8 metra kwadratowego powierzchni. Co ważne, system fotowoltaiczny jest stale aktywny i wytwarza energię także po wyłączeniu zapłonu. Ta energia zmniejsza zapotrzebowanie na ładowanie samochodu i pozwala na jego większy zasięg. Roczna produkcja energii ze słońca zależy od ilości cienia, intensywności nasłonecznienia i położenia geograficznego.
Przykładowo, eSprinter zużywa około 33 kWh/100 km, natomiast w słoneczny letni dzień panele mogą generować 4,16 kWh energii elektrycznej bezpośrednio na pojeździe.
Materiały naturalne i z recyklingu
Oprócz elektrycznego układu napędowego auto demonstruje także przyszły potencjał ochrony zasobów naturalnych dzięki zwiększonemu wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu. Dobrymi tego przykładami są panele podwozia wykonane z przetworzonego polipropylenu i zużytych opon oraz materiału wypełniającego UBQ z przetworzonych odpadów domowych.
Mata akustyczna pochłaniająca hałas w panelach podwozia została wyprodukowana z włókien tekstylnych odzyskanych ze zużytych opon. Natomiast opony powstają z gumy, stali i włókien tekstylnych z recyklingu.
Do przegrody między przestrzenią ładunkową a kabiną Mercedes-Benz Vans wykorzystał panele wykonane z naturalnej słomy
Naprawa baterii
Mercedes-Benz przygotowuje się do przejścia na pełną elektromobilność przed końcem tej dekady. Od 2022 r. produkcja będzie neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla we wszystkich jego fabrykach samochodów dostawczych na całym świecie. To oznacza więc, że będą wykorzystywać wyłącznie energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii.
W drugiej połowie 2022 roku Mercedes-Benz będzie sukcesywnie wdrażać koncepcję zrównoważonej naprawy we wszystkich segmentach samochodów dostawczych. W ten sposób chce przedłużyć żywotność akumulatorów wysokonapięciowych zainstalowanych w swoich pojazdach.
Ponadto Mercedes-Benz Vans dąży do jak największego recyklingu akumulatorów. Do 2030 r. celem jest zmniejszenie zużycia podstawowych zasobów wykorzystywanych w układach napędowych i technologii akumulatorów o 40 procent.
Elektryczne dostawczaki
Mercedes-Benz Vans systematycznie elektryfikuje wszystkie serie modelowe. teraz ma cztery modele: furgon eVito, eSprinter, eVito Tourer i EQV. W nadchodzącym roku portfolio pojazdów elektrycznych zostanie poszerzone o segment małych vanów: eCitana i EQT.
Czytaj także: Bez wodoru i gwiazdy nie będzie jazdy
Od połowy dekady wszystkie nowo projektowane pojazdy Mercedes-Benz będą miały już tylko napęd elektryczny. W związku z tym Mercedes-Benz Vans opracowuje całkowicie nowy wyłącznie elektryczny samochód dostawczy o nazwie VAN.EA.