11.7 C
Warszawa
sobota, 8 maja, 2021
więcej
    EcoreportersŚwiatFrancja za zakazem lotów na krótkich trasach

    Podążaj za nami

    Newsletter

    Wysyłamy wiadomości niezbyt często a jeśli już, to są one sprawdzone i ważne.

    Zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez EcoReporters w celu realizacji usługi newsletter, a tym samym wysyłania mi informacji o produktach blogowych, usługach, promocjach lub nowościach zgodnie z polityką prywatności. Wiem, że zgodę tę mogę w każdej chwili cofnąć.

    Francja za zakazem lotów na krótkich trasach

    Tekst przeczytasz w około 3 min.
    - reklama -

    Francja może zawiesić cześć połączeń lotniczych. Chodzi o loty na krótkich trasach. Zgromadzenie Narodowe po długiej i burzliwiej debacie zdecydowało 10 kwietnia o konieczności zawieszenia części podróży lotniczych. Chodzi o krajowe trasy, które można alternatywnie pokonać pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. Nie jest to przepis bezwzględny, ponieważ dopuszczono wyjątki w przypadku podróży łączonych, czyli przesiadek.

    Przyjęty w pierwszym czytaniu we francuskim parlamencie zapis jest częścią krajowego prawa, które dotyczy klimatu. Ustawa trafia teraz do izby wyższej, a następnie wróci do trzeciego czytania. Francja ma największy problem z emisjami CO2 z transportu, a do 2030 roku zobowiązała się ściąć swoje emisje gazów cieplarnianych o 40 proc. w porównaniu z 1990 rokiem.

    Jakie transy lotnicze mogą być zawieszone?

    “Le Monde” jako przykładowe trasy wymienia połączenia między podparyskim lotniskiem Orly a nadmorskim portem Nantes w Bretanii, Bordeaux czy Lyonem.

    Strona społeczna, czyli forum klimatyczne powołane przez prezydenta Emmanuela Macrona chciała, by zakaz objął dłuższe trasy – te, które można pokonać pociągiem w 4 godziny, takie jak Paryż – Marsylia. Jedna z posłanek określiła przyjęty kompromisowy przepis jako “pusty”, ponieważ nie skreśla lotów, które powodują największe emisje.

    Lotnictwo broni się jak może

    Z kolei część parlamentarzystów protestowała ze względu na Airbusa, który ma swoją siedzibę w Tuluzie, oraz daje prace wielu podwykonawcom. Posłowie wskazywali na „nieproporcjonalny koszt ludzki” i ostrzegali przed utratą miejsc pracy w przemyśle lotniczym.

    Warto wskazać, że w ostatnim czasie linia Air France została zasilona pomocą z powodu strat wywołanych zakazami lotów. Linie lotnicze dostały 4 mld euro w zamian za zwiększenie udziałów państwa w spółce.

    Zawieszą loty?

    Lista tras, które obejmie zakaz, nie jest jeszcze opracowana.

    Hiszpanie uciekają od wirusa Covid

    Ustawa przewiduje również wprowadzenie stopniowe kompensacji emisji dwutlenku węgla w lotach krajowych. To akurat Air France już stosuje. Zakaz ma natomiast dotyczyć też rozbudowy obiektów lotniczych poprzez wywłaszczenie, jeśli doprowadzą one do wzrostuemisji gazów cieplarnianych.

    - reklama -

    KOMENTARZ? Napisz co myślisz.

    Tu jest miejsce na treść komentarza
    Podaj imię

    - reklama -

    nasz Instagram