Francja może zawiesić cześć połączeń lotniczych. Chodzi o loty na krótkich trasach. Zgromadzenie Narodowe po długiej i burzliwiej debacie zdecydowało 10 kwietnia o konieczności zawieszenia części podróży lotniczych. Chodzi o krajowe trasy, które można alternatywnie pokonać pociągiem w czasie krótszym niż dwie i pół godziny. Nie jest to przepis bezwzględny, ponieważ dopuszczono wyjątki w przypadku podróży łączonych, czyli przesiadek.
Przyjęty w pierwszym czytaniu we francuskim parlamencie zapis jest częścią krajowego prawa, które dotyczy klimatu. Ustawa trafia teraz do izby wyższej, a następnie wróci do trzeciego czytania. Francja ma największy problem z emisjami CO2 z transportu, a do 2030 roku zobowiązała się ściąć swoje emisje gazów cieplarnianych o 40 proc. w porównaniu z 1990 rokiem.
Jakie transy lotnicze mogą być zawieszone?
„Le Monde“ jako przykładowe trasy wymienia połączenia między podparyskim lotniskiem Orly a nadmorskim portem Nantes w Bretanii, Bordeaux czy Lyonem.
Strona społeczna, czyli forum klimatyczne powołane przez prezydenta Emmanuela Macrona chciała, by zakaz objął dłuższe trasy – te, które można pokonać pociągiem w 4 godziny, takie jak Paryż – Marsylia. Jedna z posłanek określiła przyjęty kompromisowy przepis jako „pusty“, ponieważ nie skreśla lotów, które powodują największe emisje.
Lotnictwo broni się jak może
Z kolei część parlamentarzystów protestowała ze względu na Airbusa, który ma swoją siedzibę w Tuluzie, oraz daje prace wielu podwykonawcom. Posłowie wskazywali na „nieproporcjonalny koszt ludzki” i ostrzegali przed utratą miejsc pracy w przemyśle lotniczym.
Warto wskazać, że w ostatnim czasie linia Air France została zasilona pomocą z powodu strat wywołanych zakazami lotów. Linie lotnicze dostały 4 mld euro w zamian za zwiększenie udziałów państwa w spółce.
Zawieszą loty?
Lista tras, które obejmie zakaz, nie jest jeszcze opracowana.
Hiszpanie uciekają od wirusa Covid
Ustawa przewiduje również wprowadzenie stopniowe kompensacji emisji dwutlenku węgla w lotach krajowych. To akurat Air France już stosuje. Zakaz ma natomiast dotyczyć też rozbudowy obiektów lotniczych poprzez wywłaszczenie, jeśli doprowadzą one do wzrostuemisji gazów cieplarnianych.