Pierwszy raz w Polsce wodorowy pociąg pokonał trasę z Gdynia-Hel. Orlen kupił od spółki PESA Bydgoszcz nowoczesną lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy. Przejazd jest częścią testów nowych technologii w transporcie.
Wodór na kolei
Wodorowa lokomotywa ma zbiorniki o pojemności 175 kg, ponad pięciokrotnie większej niż w autobusach z napędem wodorowym. Daje to możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne. Na trasie Gdynia-Hel-Gdynia pociąg zużyje ok 50–60 kg powrotu.
Jest to jednak lokomotywa manewrowa i docelowo będzie pracowała na bocznicy Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Spółka z grupy Lotos Kolej planuje docelowo wodoryzację floty lokomotyw w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku oraz w innych lokalizacjach.
Na inwestycje w nowoczesne technologie wodorowe przeznaczamy miliardy złotych. Zakup od PESA Bydgoszcz pierwszej w Polsce lokomotywy z napędem wodorowym to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii i umocnienie naszej pozycji w obszarze, który jest przyszłością motoryzacji. Dzięki tej inwestycji zdobędziemy kompetencje potrzebne do przygotowania kompleksowej oferty na dostawy paliwa wodorowego dla rynku kolejowego.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN.
Rynek kolejowy stanowi bardzo atrakcyjny obszar dla wodoru – podaje Orlen. Równocześnie, zgodnie ze strategią wodorową do 2030 roku, Grupa Orlen rozwija swoją sieć ogólnodostępnych, całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.
W 2021 roku Orlen uruchomił w Trzebinii produkcję wodoru jakości automotive, z którego koncern od ponad roku dostarcza paliwo do pilotażowej stacji tankowania wodoru w Krakowie.W tym roku Orlen planuje uruchomić stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach.