Wchodzi w życie zmiana przepisów drogowych. Dotychczasowe elementy drogi od 21 września 2022 r. stają się nowymi częściami. Chodnik staje się drogą dla pieszych. A przy przekraczaniu drogi dla rowerów obowiązują zasady, jak przy przechodzeniu jezdni.
Dotychczas przepisy Prawa o ruchu drogowym używały zamiennie pojęć „chodnik” i „droga dla pieszych”. Przy czym np. dopuszczały zatrzymanie lub postój pojazdu tylko na chodniku. Faktyczne rozróżnienie chodnika i drogi dla pieszych w terenie było trudne. Chodnik nie wymagał oznakowania, a droga dla pieszych musiała być oznaczona znakiem C‑16. A przecież pełniły one tą samą funkcję w pasie drogowym. Dlatego to rozróżnienie znika i chodnik staje się drogą dla pieszych. To dla pieszych tak naprawdę żadna różnica. Dla projektantów jednak ma to znaczenie.
Dotychczasowy chodnik staje się drogą dla pieszych
Skoro na jezdni nikt nie umieszcza latarni drogowych, to dlaczego takie sytuacje zdarzają się na chodnikach?
Nowe przepisy nakazują projektować drogę dla pieszych w taki sposób, aby składała się z chodnika, który służy do ruchu pieszych oraz ewentualnie z pasa obsługującego lub technicznego, w którym można umieszczać różnego rodzaju obiekty (np. ławki), czy parkować samochody.
W przypadku istniejącej infrastruktury przepisy ustawy nie nakazują dokonywania jakichkolwiek czynności, zarówno w zakresie robót budowlanych, jak i związanych ze zmianami organizacji ruchu. MI zachęca jednak zarządców dróg do porządkowania przestrzeni w pasie drogowym, mając na uwadze zarówno potrzeby pieszych, osób ze szczególnymi potrzebami, jak i kierujących pojazdami.
Czy można parkować na drodze dla pieszych?
Nowe przepisy nie zmieniają zasad dopuszczających zatrzymanie lub postój pojazdu na drogach dla pieszych. W dalszym ciągu dopuszcza się zatrzymanie lub postój kołami jednego boku lub przedniej osi pojazdu do 2,5 t. Pod warunkiem, że na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz, szerokość chodnika jest nie mniejsza niż 1,5 m i nie utrudni ruchu pieszych. Ponadto pojazd umieszczony przednią osią na drodze dla pieszych nie tamuje ruchu pojazdów na jezdni.
Szerokość chodnika na istniejącej drodze dla pieszych mierzy się jak dotychczas, czyli jako części do ruchu pieszych, na której nie występują żadne przeszkody.
Rowerem, hulajnogą elektryczną o drodze dla pieszych?
Kierujący hulajnogą mogą, w przypadkach określonych w Prawie o ruchu drogowym, korzystać z całej szerokości drogi dla pieszych. Natomiast rowerzyści mogą wyjątkowo. Np. w trudnych warunkach atmosferycznych, gdy szerokość tej części drogi dla pieszych, wynosi co najmniej 2 m. i brakuje alternatywnej drogi.
Od 21 września 2022 r. przechodzenie przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko wyodrębnione z jezdni poza przejściem dla pieszych jest dozwolone również na przejściu sugerowanym. Przejściem sugerowanym jest miejsce nieoznakowane ale dostosowane technicznie.
Na przejściu dla pieszych pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdami. Na przejściu sugerowanym takiego pierwszeństwa nie ma.
Ministerstwo Infrastruktury
Pod względem technicznym przejście dla pieszych i przejście sugerowane nie różnią się w żaden sposób. A więc mogą być oświetlone lub nie, powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych. Jednak różnica jest zasadnicza: przejście dla pieszych wyznaczają znaki pionowe (D‑6 lub D‑6b) i znaki poziome (P‑10 – tzw. „zebra”) lub tylko znaki pionowe (D‑6 lub D‑6b). Na przejściu sugerowanym nie stosuje się żadnych znaków drogowych.
Czytaj także: Wysokie unijne dotacje na przejścia dla pieszych
Na przejściu sugerowanym pieszy i kierowca muszą mieć zapewnione niezbędne warunki widoczności. Decyzję o zastosowaniu takiego rozwiązania zawsze podejmuje projektant. Może je wyznaczyć tylko wtedy, kiedy korzystanie z przejścia sugerowanego będzie bezpieczne zarówno dla pieszego, jak i innych uczestników ruchu drogowego.
Przez drogę dla rowerów przechodzimy jak przez jezdnię
Od 21 września 2022 r. przy przekraczaniu drogi dla rowerów pieszych będą obowiązywały takie same zasady, jak przy przekraczaniu jezdni. Oznacza to, że pieszy wchodzący na drogę dla rowerów jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przy przechodzeniu powinien korzystać z przejścia dla pieszych. Jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m przechodzenie jest dozwolone też na przejściu sugerowanym, albo poza nim.
Dotychczas przepisy nie regulowały ww. zasad ruchu, co było powodem wielu konfliktów pomiędzy pieszymi a kierującymi rowerami, hulajnogami elektrycznymi czy urządzeniami transportu osobistego.
Warto podkreślić, że miejsce przekraczania drogi dla rowerów wyznaczone tylko za pomocą znaku poziomego P‑10 (zebra). Nie stanowi ani przejścia dla pieszych (znak D‑6), ani przejścia sugerowanego.