Dwanaście w pełni elektrycznych samolotów towarowych Alice poleci we flocie DHL Express. To kolejne już zamówienie w branży lotniczej na zeroemisyjną flotę, po UPS. Elektryczny samolot na baterie ma dostarczać przesyłki na rynku amerykańskim.
DHL wybrał firmę Eviation, start-up z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Evation stworzył mały samolot na baterie Alice, który może przewozić do 9 pasażerów lub ładunki cargo do wagi 1,1 tony. Jego zasięg wynosi ok. 800 km. Samolot ma dwie baterie litowo-jonowe o mocy 640 kW. Ładowanie trwa około 30 minut, mniej więcej tyle samo, ile potrzeba na zatankowanie tradycyjnego samolotu podobnej wielkości. Eviation zobowiązał się przekazać samoloty do 2024 roku. Będą latały na amerykańskich trasach.
W kwietniu UPS ogłosił, że zamierza zamówić nawet 150 elektrycznych samolotów eVTOL od amerykańskiej firmy Beta Technologies. Te samoloty startują i lądują pionowo, w czym są podobne do np. dronów. Mają zasięg około 400 km i mogą unieść ponad 600 kg. Zamiast lądować na lotniskach, w pełni elektryczne samoloty wystartują i wylądują na terenie obiektów UPS, bez hałasu i emisji operacyjnych tradycyjnych samolotów.
Pierwsze próby z elektrycznymi samolotami
Samolot na baterie Eviation zaprezentowano dwa lata temu na pokazach lotniczych w Paryżu. Miał już latać w ubiegłym roku jednak pierwsze próby skończyły się awarią. W styczniu 2020 r. akumulator litowo-jonowy użyty do testów naziemnych zapalił się i zniszczył prototyp. Ostatecznie projekt został poprawiony. Szefem firmy jest były manager z Boeinga, a założycielem jest izraelski biznesmen.
Samoloty Alice będą transportować paczki DHL z głównych amerykańskich hubów na mniejsze rynki w zasięgu określanym jako „średnia mila“.
DHL Express należy do grupy Deutsche Post. Firma planuje stworzyć pierwszą zeroemisyjną sieć logistyczną. Inwestuje więc w elektryfikację floty, zrównoważone paliwa lotnicze i budynki neutralne dla klimatu. Do 2030 r. planuje zainwestować 7 mld euro w projekty związane z zieloną logistyką, a 60 proc. floty przestawić na elektryczną.