Polskie dworce mogą być nowoczesne i ekologiczne. Przykładem są obecne modernizacje, które za unijne pieniądze przeprowadza PKP. Jedną z największych inwestycji jest modernizacja dworca Warszawa Zachodnia, gdzie firma ML System dostarczy i zamontuje instalacje BIPV czyli fotowoltaikę zintegrowaną z budynkami.
Kontrakt opiewa na kwotę 27 mln zł netto, a łączna powierzchnia modułów wynosi 12 tys. metrów kwadratowych. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest Budimex.
Dworzec Zachodni w Warszawie
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około tysiąc pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Z tej najpopularniejszej w naszym kraju stacji kolejowej, codziennie korzysta około 60 tysięcy osób, a liczba ta będzie się sukcesywnie zwiększać i według prognoz ma osiągnąć do 2030 roku 120 tysięcy.
Szkoła jeszcze bardziej ekologiczna
Warszawa Zachodnia nie będzie jedynym dworcem z modułami BIPV, ponieważ podobne rozwiązanie jest na rzeszowskim Dworcu Komunikacji Lokalnej. Elewacja tego dworca została wykonana z fotowoltaicznej fasady wentylowanej, w w pasach okiennych budynku głównego zastosowano fotowoltaiczne żaluzje. Dzięki użytym elementom aktywnym dworzec jest energetycznie dodatni, co oznacza, że w rozliczeniu rocznym więcej energii produkuje niż zużywa.
Fotowoltaika zintegrowana z budynkami BIPV
BIPV (ang. building integrated photovoltaics) to moduły fotowoltaiczne przeznaczone do integracji z budynkiem, które stanowią alternatywę dla tradycyjnych materiałów budowlanych wykorzystywanych w pokryciach dachowych czy elewacji. Istotne znaczenie ma tu także izolacja energetyczna i termiczna, funkcja grzania pomieszczeń i izolacja akustyczna. Moduły sprawdzają się w przegrodach, świetlikach, balustradach czy zadaszeniach.
Dworzec Zachodni to kolejna – po Rotundzie PKO, siedzibie PGNiG, a także Instytucie Techniki Cieplnej Politechniki Warszawskiej – realizacja w stolicy, gdzie zainstalujemy innowacyjne technologie BIPV oraz PV naszej produkcji. Jesteśmy ważną częścią unijnej strategii na rzecz fali renowacji budynków – Dawid Cycoń, prezes ML System.
Jak zmieni się stacja Warszawa Zachodnia
Przebudowa węzła Warszawa Zachodnia zaczęła się w lipcu 2020 roku i potrwa do 2023 roku. Nowy układ torowy i peronowy możliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Powstanie także bezpośrednie przejście dla pasażerów łączące linię średnicową z linią obwodową. Łączna wartość umów podpisanych z PKP PLK i Tramwajami Warszawskimi to 1,94 mld zł netto. Inwestycja finansuje w 85 proc. Unia Europejska z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.