Dieta wegańska zyskuje nowych orędowników, a ograniczenie spożycia nabiału i mięsa przynosi korzyści dla zdrowia, dla planety i dla portfela. Przekonuje do tego spożywczy gigant – Unilever, który ogłosił nową inicjatywę. W ciągu najbliższych 5–7 lat planuje osiągnięcie sprzedaży roślinnych alternatyw mięsa i nabiału na poziomie miliarda euro. Takie podejście do jedzenia zmniejsza wpływ produkcji żywności na środowisko.
Nie marnuj żywności
Inicjatywa Future Foods ma zachęcać do wprowadzania do diety więcej produktów roślinnych i do zmniejszania spożycia mięsa. Do 2025 r. Unilever ma zmniejszyć o połowę ilość odpadów żywnościowych. W tym samym czasie podwoi liczę produktów, zawierających znaczące ilości białka lub mikroelementów, np. witamin, cynku, żelaza i jodu. Jako przykład podaje zastępowanie w Knorrach soli zwykłej jodowaną, albo wprowadzenie tłoczonych na zimno i niepasteryzowanych soków Urban Monkey. Unilevel ograniczy też kalorie, sól i cukier. Właściciel marki Algida do 2025 r. sprawi, że 95 proc. jego lodów w opakowaniach będzie zawierało maksymalnie 22 g cukru i 250 kcal w jednej porcji. Wcześniej – w 2014 r. wprowadził limit 110 kcal dla lodów dla dzieci.
Powszechnie uznaje się, że obecny światowy system żywnościowy jest niesprawiedliwy i nieefektywny. Miliard ludzi na całym świecie jest dotknięty problemem głodu, a dwa miliardy cierpi na otyłość lub nadwagę. Jedna trzecia wyprodukowanej żywności jest wyrzucana, a hodowla zwierząt jest drugim co do wielkości, zaraz po paliwach kopalnych, czynnikiem przyczyniającym się do emisji gazów cieplarnianych. Ponadto stanowi główną przyczynę wylesiania, zanieczyszczenia wód i powietrza oraz utraty bioróżnorodności biologicznej – Hanneke Faber, Dyrektor Foods & Refreshment Division w Unilever.
Do 2023 r. Unilever planuje osiągnąć wolny od wylesiania łańcuch dostaw.
Wegańskie lody, wege w fast-foodzie i w Żabce
Unilever od kilku lat stawia na rozwój produktów pochodzenia roślinnego. W 2018 r. przejął The Vegetarian Butcher i rozszerzył sprzedaż tej marki na ponad 30 krajów. Produkty te są dostępne też w Polsce – Unilever został dostawcą Whooperów pochodzenia roślinnego dla sieci Burger King oraz roślinnych nuggetsów do burgera „Wegger” w Żabce. Zapowiada wprowadzenie produktów The Vegetarian Butcher w sklepach w całej Polsce. Unilever wprowadził na rynek wegańskie lody Magnum. Fundacja PETA uznaje je za jedne z najlepszych w Wielkiej Brytanii.
Inwestycje w zdrową przyszłość
W ubiegłym roku Unilever zainwestował 85 mln euro w „The Hive”, centrum innowacji na Uniwersytecie Wageningen w Holandii. Wspiera ono badania nad składnikami pochodzenia roślinnego i zdrową żywnością. Firma zainwestowała miliard euro w fundusz na rzecz klimatu i przyrody. Zobowiązała się również do 2025 r. korzystać z plastikowych opakowań nadających się do recyklingu, kompostowania lub do ponownego użycia. Do 2039 r. osiągnie zerowe emisje netto we wszystkich produktach.
Dieta dobra dla planety
Grono uczonych, zebranych w komitecie EAT-Lancet, przygotowało kompleksowy raport na temat zdrowego odżywiania i koniecznych zmian w nawykach. Specjaliści od żywienia z kilkunastu krajów opracowali szczegółowe rekomendacje, by zapobiec degradacji środowiska i wyżywić 10 miliardów ludzi.
Przejście na zdrową dietę do 2050 r. Będzie wymagało znacznych zmian w sposobie odżywiania. Globalne spożycie owoców, warzyw, orzechów i roślin strączkowych będzie musiało się podwoić. Spożycie żywności, takiej jak czerwone mięso i cukier, będzie musiało zostać zmniejszone o ponad 50 proc. – prof. Walter Willett MD, Harvard T.H. Chan School of Public Health.
Jeśli chcecie więcej na ten temat poczytać, go informacje znajdziecie w raporcie EAT-Lancet z 2019 r.