Europejski rynek infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych wzrośnie niemal siedmiokrotnie do końca tej dekady, wynika z analiz Bain & Company. Przedstawiamy Ecoraport tygodnia.
Eksperci firmy doradczej Bain & Company spodziewają się, że w Europie przychody firm związanych z rynkiem ładowania aut elektrycznych wzrosną łącznie do 40–55 mld euro w 2030 roku wobec 7–8 mld euro w 2021 roku. Jak wynika z szacunków, do roku 2030 około 55 proc. sprzedawanych aut w Europe będzie napędzana w pełni elektrycznie.
Wiodące koncerny przechodzą na produkcję samochodów elektrycznych, a rozwój silników spalinowych będzie wygaszany. Ponadto, wbrew powszechnym obawom, jak problemy z zasięgiem, infrastrukturą czy też użytkowaniem w porze zimowej, akceptacja aut elektrycznych przez konsumentów w praktyce okazuje się bardzo duża
Roch Baranowski, Partner Bain & Company.
Według ekspertów Bain & Company, jedna trzecia zysków sektora generowana będzie przez inteligentne usługi nowej generacji. Coraz więcej prądu będzie pochodzić z wiatru i słońca, a auta elektryczne mogą magazynować nadwyżki energii i oddawać ją do sieci. Mogą więc być odpowiedzią na wyzwania związane z równoważeniem popytu na energię z podażą w czasie.
Elektryki w Polsce
Rynek infrastruktury i usług dla pojazdów elektrycznych tworzą producenci samochodów, firmy paliwowe, dostawcy energii. Do tego dochodzą producenci sprzętu, firmy informatyczne, operatorzy punktów ładowania, sieci handlowe, fundusze infrastrukturalne i startupy. Te podmioty zawierają miedzy sobą partnerstwa. Wiodący gracze walczą o zajęcie najlepszych lokalizacji wzdłuż głównych szlaków tranzytowych.
W Polsce liderem rynku jest słowacki GreenWay. Natomiast PKN Orlen, który rozwija swoją sieć stacji we współpracy z dostawcami ładowarek – szwajcarskim ABB, portugalskim Efacec i polską Ekoenergetyką. W rozwój infrastruktury inwestują także inne koncerny elektroenergetyczne – Tauron Polska Energia, Grupa PGE oraz Innogy.
Jak wskazują eksperci Bain & Company polski rynek aut z napędem elektrycznym jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju, jednak jego przyspieszenie jest nieuniknione. Szacuje się, że łączna liczba aut elektrycznych wynosi około 50 tys. w porównaniu do ponad pięciu milionów w całej Europie.
Mniej znaczy więcej
Polskie Stowarzyszenie Zero Waste ruszyło 3 października z akcją edukacyjną „Mniej Znaczy Więcej!“. To projekt skierowany do szkół podstawowych, który potrwa 50 dni. J
ego celem będzie inspirowanie uczestników do życia w duchu zero waste. Materiały lekcyjne dla nauczycieli i rodziców dotyczą codziennego, systematycznego ograniczania zbędnych odpadów, ponownego wykorzystania rzeczy, niemarnowania żywności, zamiany przedmiotów i opakowań z jednorazowego plastiku na wielorazowe odpowiedniki. Akcji towarzyszy konkurs z nagrodami.
Ubrania
Viamoda Szkoła Wyższa i 4 F rozpoczynają wspólny projekt zawodowy. Studenci zajmą się wykorzystaniem znoszonej i uszkodzonej odzieży. Zespół UPCYCLE skoncentruje się na nowych projektach za pomocą technik dekonstrukcji, RECYCLE – pracą z materiałem, a REPAIR – kreatywną naprawą ubrań. Projekt rozpoczną warsztaty w siedzibie OTCF , właściciela m.in. marki 4F w Krakowie. Studenci biorący udział w projekcie odbędą praktyki zawodowe, a najlepsi uczestnicy projektu otrzymają w nagrodę płatne wakacyjne 3‑miesięczne staże.