Startupy oferujące innnowacyjne produkty spożywcze, jak np. roślinne zamienniki mięsa a także ekologiczne opakowania, aplikacje, nowe technologie produkcji żywności, mogą zgłaszać się do Grupy Żabka. Do końca listopada 2022 r. największa sieć sklepów w Polsce prowadzi nabór młodych firm, z którymi chce nawiązać współpracę.
Żabka chce przyciągnąć startupy możliwością wdrożenia ich pomysłów i produktów na szeroką skale. Sieć ma około 8 tys. sklepów w Polsce. Poszukuje firm, które zaoferują jej:
- nowe produkty spożywcze wykorzystujące innowacyjne składniki i źródła białka
- alternatywne źródła białka, np. pochodzące z fermentacji, mikroorganizmów i insektów
- mięso z laboratorium, in vitro, wolne od okrucieństwa
- żywność funkcjonalną
- opakowania wspierające recykling, wielorazowe, ekologiczne
- zarządzenie marnotrawstwem żywności, np. monitorowanie terminów przydatności
- nowe technologie przetwarzania i produkcji żywności
- ciekawe aplikacje konsumenckie.
Raport ESG
Green Holding, jeden z liderów produkcji świeżych warzyw zielonych w Polsce, opublikował swój pierwszy raport ESG. Do 2030 r. spółka planuje zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych z zakresów 1 i 2 o 30 proc. w przeliczeniu na przychód. Teraz jej emisje wynoszą ok. 23 tys. ton CO2, w przeliczeniu jest to 24 t CO2/mln zł przychodu. Green Holding planuje na wszystkich swoich obiektach zamontować fotowotlaikę. W efekcie do 2025 20 proc. energii firma będzie czerpała z własnych źródeł OZE.
Green Factory specjalizuje się w produkcji świeżych, mytych warzyw oraz dań gotowych. W Polsce ma cztery zakłady, ale działa też na Ukrainie, Węgrzech i w krajach nadbałtyckich. Jej marki to: Pole do Popisu, Fit & Easy i Plant Love.
Czytaj także: Czy burgery wegetariańskie są zdrowe? Uczeni wzięli je po lupę
Krakowska strefa czystego transportu
Radni Miasta Krakowa przyjęli uchwałę o utworzeniu Strefy Czystego Transportu na terenie całego miasta. Pierwszy etap wejdzie w życie w lipcu 2024 r. Wówczas do Krakowa nie wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o min. normie Euro 1, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla – Euro 2. Auta zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom: norma Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku pojazdów z silnikami Diesla o mininimalnej normie Euro 5. Od lipca 2026 r. takie ograniczenia będą obowiązywały już wszystkich, z wyjątkiem osób po 70. roku życia, niepełnosprawnych. Wyjątki dotyczą też służb mundurowych, ratowniczych i pojazdów specjalnych, w tym np, food trucków.
InPost dostarczy przesyłki elektrykami
Firma InPost ma już około pół tysiąca samochodów z napędem elektrycznym. Dzięki nowym zakupom ma więc teraz największą flota EV wśród firm kurierskich w Polsce. InPost będzie dostarczała przesyłki elektrykami w najważniejszych miastach partnerskich programu Green City, m.in. Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.