Od kilku miesięcy Żabka wprowadza zmiany w swoich sklepach. W trosce o środowisko naturalne m.in. wycofuje plastikowe torby, w pełni zastępując je papierowymi. Są one dostępne już w 56 proc. spośród ponad 6900 sklepów Żabka. A niedługo będzie można kupić gorącą kawę na wynos w ekologicznym kubku pochodzenia roślinnego z papierowym wieczkiem.
Proces wycofywania plastikowych materiałów potrwa jeszcze przez kilka kolejnych miesięcy.
Plastik z recyklingu
Redukcja plastiku to jedno z najważniejszych działań odpowiedzialności społecznej Żabki w obszarze ekologii – podała firma. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła w swoich markach własnych – Foodini, Wycisk, S! i OD NOWA – butelki pochodzące w 100 proc. z recyklingu (tzw. rPET). Zrezygnowała także z dodawania do dań gotowych plastikowych sztućców wprowadza wieczka papierowe w 100 proc. biodegradowalne nie zawierające mikroplastiku. Wsparciem konsumentów było również wprowadzenie na opakowaniach produktów marki własnej oznaczeń informujących, jak właściwie segregować zużyte opakowania.
Czytaj: Biedronka wprowadza nowe oznaczenia
Sieć wspólnie z franczyzobiorcami zbiera też surowce wtórne. W ramach programu „Naturalnie razem”, do którego włączyło się ponad 4 tys. sklepów, odbiera od franczyzobiorców folię i makulaturę. W 2020 roku zebrano 12 tys. ton surowców, tj. o 50 proc. więcej niż w latach poprzednich.
EKOmaty przyjmą plastik
Pod koniec minionego roku Żabka połączyła siły ze swoim partnerem Żywiec Zdrój. Firmy wspólnie wdrażają innowacyjne rozwiązanie – EKOmaty, czyli automaty umożliwiające selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku i metalu.
Natomiast w listopadzie na warszawskiej Białołęce uruchomiła wyjątkowy sklep, który pełni rolę laboratorium. W placówce zastosowano ścianę do pomieszczenia technicznego z tysiąca butelek PET po napojach (to 14 kg plastiku). Stojące w niej meble i panele sufitowe wykonano z materiałów recyklowanych przy ograniczaniu paliw kopalnych.