Polskie spółki, w tym największe grupy energetyczne, po raz pierwszy udostępniły swoje dane środowiskowe w odpowiedzi na prośby inwestorów. Zrobiła to połowa z poproszonych o to firm. Nadal więc spora grupa nie ujawnia, jaki ma wpływ na klimat.
Organizacja Carbon Disclusure Project (CPD) w imieniu inwestorów i międzynarodowych instytucji wysyła coroczne kwestionariusze środowiskowe do firm. Badanie prowadzi na całym świecie, w tym w Polsce. Nie są to byle jacy inwestorzy, ale największe tuzy finansjery, jak fundusze Blackrock, Amundi i Vanguard. W sumie posiadają aktywa o wartości 110 bilionów dolarów.
Swoje dane ujawniło w tym roku 13 tys. firm, reprezentujących swoim kapitałem prawie dwie trzecie wartości światowego rynku. W Polsce o ujawnienie wpływu na środowisko poproszono 219 spółek, z czego 109 to uczyniło. W tej grupie są m.in. PGE, Tauron, PZU, LPP, mBank.
Jak wypadły największe spółki energetyczne
Polska Grupa Energetyczna, która jest największym producentem energii w kraju, po raz pierwszy wzięła udział w badaniu. Wyjaśnia, że takie są oczekiwania inwestorów, dla których rosnące znaczenie ma zarządzanie wpływem na środowisko.
PGE uzyskała ocenę D (ang. Disclosure, czyli ujawnienie) jeśli chodzi o wpływ na klimat, taką samą ocenę ma Tauron. PGE ma ponadto ocenę C w przypadku zarządzania gospodarką wodną.
Biorąc udział w badaniu CDP nasza Grupa dała jasny sygnał, że jest otwarta na dialog dotyczący kwestii środowiskowych i ważna jest dla nas przejrzystość działań, szczególnie w kwestiach klimatycznych – Wojciech Dąbrowski, prezes PGE.
PGE podaje, że odpowiedziała na blisko 160 pytań – 96 z obszaru zmian klimatycznych i 61 związanych z gospodarką wodną.
Świat mody też ma wpływ na klimat
W Polsce najlepiej wypadł w ankiecie gigant modowy LPP, właściciel takich sklepów jak Reserved, Mojito, Sinsay czy Home & You. Firma z Gdańska dostała ocenę B- za odpowiedź w zakresie zmian klimatu. Z kolei Boryszew Maflow, zajmujący się chemią, stalą i produktami dla motoryzacji, uzyskał B- za odpowiedź w zakresie bezpieczeństwa wodnego. Dobrze wypadły też CCC, Grupa Żywiec i zajmująca się oświetleniem grupa LUG. Za odpowiedzi o zmianach klimatu inwestorzy wystawili im ocenę C.
Punktacja „C“ oznacza, że firmy wykazują świadomość wpływu swojej działalności biznesowej na środowisko, jak również wpływu, jaki środowisko może mieć na działalność biznesową. Nie oznacza to jednak, że firmy podejmują działania mające na celu ograniczenie wpływu i ryzyka.
Z kolei wynik B- wskazuje, że firma podejmuje działania związane z dobrym zarządzaniem środowiskowym
Liderzy w badaniu CDP
Najlepsza ocenę A uzyskało na świecie ponad 200 firm czyli zaledwie 2 proc. ankietowanych. Wśród nich są AstraZeneca, Carlsberg, Danone, Holcim, HP, Lenovo, Microsoft, Ørsted, Signify i Unilever.
Aby znaleźć się na liście A w zakresie zmian klimatu, spółki muszą posiadać solidny ład korporacyjny i rygorystyczne procesy zarządzania ryzykiem. Ponadto muszą mieć zweryfikowane emisje z zakresu 1 (bezpośrednie) i 2 (pośrednie) oraz redukować emisje w całym swoim łańcuchu wartości – czyli w zakresie 3.
Czytaj także: Koniec z emisjami. Przykład, jak to można zrobić
Większość spółek z listy A ma obecnie już ustalone cele w redukcji emisji, które zostały zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets. Jak podaje CDC, firmy osiągające wysokie wyniki w zakresie wskaźników środowiskowych osiągają dobre wyniki finansowe.
Nie ujawniają swoich danych
Na pytanie nie odpowiedziało na świecie 16 870 firm, w tym Chevron, Exxon Mobil, Glencore i Berkshire Hathaway. Chodzi zarówno o ignorowanie jak i udzielenie niewystarczających informacji. W Polsce wśród firm, które nie odpowiedziały inwestorom są PKN Orlen, Grupa Azoty, Jastrzębska Spółka Węglowa, Asseco i CD Projekt.