Lepiej późno niż później. Amerykańska sieć fast-food coraz poważniej podchodzi do ekologii. Emisje CO2 McDonald’s spadają, rośnie wykorzystanie zielonej energii i ekologicznych opakowań. W Polsce sieciówka wymieniła we wszystkich restauracjach sztućce na drewniane.
W swoim rocznym raporcie na temat zrównoważonego rozwoju McDonald’s podał, że około 80 proc. opakowań dla gości pochodziło ze surowców odnawialnych, z recyklingu lub certyfikowanych. Przy czym w przypadku papieru było to już 99,6 proc. Dotyczy to papierowych torebek, opakowań do żywności, serwetek, pojemników na kubki i innych materiałów do pakowania posiłków dla klientów. Teraz natomiast koncern bada pokrywki z włókna i kubki wielokrotnego użytku. Nie są to małe ilości – waga wszystkich opakowań McDonald’s na świecie wyniosła w 2020 roku 850 tys. ton.
Recykling w Polsce
W Polsce od lipca 2021 roku we wszystkich restauracjach stosuje się tylko drewniane sztućce. McDonalld’s wprowadził wcześniej w Polsce papierowe słomki, wymienił kubki na lody, do shaków i McFlurry oraz opakowania do sałatek. Obecnie opakowania plastikowe stanowią tylko 5 proc. wszystkich dostępnych w restauracjach w Polsce. We wszystkich oddziałach McDonald’s dostępne są kosze umożliwiacie segregację śmieci.
Czytaj: Główne grzechy producentów ubrań
Amerykańska sieć fast-food nawiązała współpracę z firmą Miklan-Ryza, zajmującą się przetwarzaniem odpadów poprzez odzyskiwanie włókien papierniczych z makulatury. To pozwala odzyskać włókna papierowe z 70 proc. odpadów, a potem przerobić je na ręczniki papierowe, które trafiają do sieci McDonald’s.
Pracujemy nad naszym celem, aby wyeliminować wylesianie z naszych globalnych łańcuchów dostaw do końca 2030 – mcDonald’s
Emisje CO2 McDonald’s
W ciągu dekady amerykański koncern zamierza w sumie „zaoszczędzić“ 150 mln ton CO2. To oznacza redukcję emisji z biur i restauracji o 36 proc. w stosunku do roku bazowego 2015. Natomiast w łańcuchu dostaw intensywność emisji na tonę żywności i opakowań ma spaść o 31 proc. W tej inicjatywie McDonald’s współpracuje z Science Based Targets. Dostawcy sieci też muszą ustalić własne cele klimatyczne, a franczyzobiorcy w restauracjach inwestować w źródła energii odnawialne, oświetlenie LED i energooszczędny sprzęt kuchenny.
W 2020 roku sieć fast foodów zmniejszyła emisje gazów cieplarnianych w przeliczeniu na CO2 z restauracji i biur o 8,5 proc. Natomiast w łańcuchu dostaw – o 6 proc. Jak wynika z raportu, ogólne emisje dwutlenku węgla restauracji, biur, dostawców i z wykorzystania produktów McDonald’s wyniosły ok. 54 mln ton.
Energia odnawialna zasiliła w 2020 r. ponad 6 tys. restauracji na 11 rynkach, w tym w Polsce.
McDonald’s ma ponad 39 tys. placówek, w Polsce zaś 470, większość stanowią restauracje we franczyzie.
