Zamiast kupować drogie auto elektryczne można je wynająć przez internet. Ruszył pierwszy taki e‑salon elektryków na abonament Carsmile, spółki z grupy OLX. Jest to po prostu wynajem długoterminowy.
Pomysłem Carsmile na zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych jest abonament. Umożliwia on korzystanie z elektryka jak z własnego auta, ale bez konieczności zakupu oraz ubezpieczenia i serwisowania pojazdu we własnym zakresie. Okres na jaki można wynająć elektryka wynosi od 2 do 5 lat. Wszystkie formalności załatwiane są zdalnie, a umowa podpisywana jest elektronicznie.
W Polsce za 5 lat co czwarty nowy samochód trafiający na drogi powinien być zeroemisyjny – przewiduje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Samochody elektryczne są drogie
Obecna polityka koncernów motoryzacyjnych powoduje, że – w ramach danej marki – auta elektryczne są średnio o kilkadziesiąt procent droższe od tych samych lub zbliżonych klasą modeli spalinowych. Jest to nie tylko kwestia samego napędu, ale też bogatego wyposażenia.
Auta elektryczne – czy warto je popierać?
W przypadku zakupu elektryków trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu 100–200 tys. zł. A jeśli szukamy crossovera lub SUVa marki premium – nawet dwukrotnością tej ceny.
Wynajem długoterminowy w przypadku samochodów z napędem elektrycznym to szczególnie atrakcyjna forma finansowania. Użytkownika nie obciążają ani koszty związane z utratą wartości wynajmowanego pojazdu, ani wydatki związane z obsługą eksploatacyjną. W konsekwencji wynajem długoterminowy EV cieszy się coraz większą popularnością w Polsce, szczególnie wśród odbiorców flotowych oraz klientów instytucjonalnych – Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Ile wynosi opłata za wynajem długoterminowy
Na starcie Carsmile zaprezentował elektryki 20 marek samochodowych. Są to samochody o różnej klasie, nadwoziu i wyposażeniu. Cena najtańszego – Renault ZOE – zaczyna się od 1400 zł netto miesięcznie przy wkładzie własnym na poziomie 10 tys. zł netto oraz umowie na 3 lata. Ubezpieczenie, serwis i opony wliczone są w cenę abonamentu. Najdroższy dostępny elektryk – Porsche Taycan – kosztuje 8105 zł netto miesięcznie przy wkładzie własnym na poziomie 20 tys. zł netto. Średni abonament na oferowany na platformie samochód elektryczny wynosi w tej chwili 2700 zł netto. Elektryki wynajmowane są w Polsce głównie „na firmę”, ze względu na możliwość korzystania z odliczeń w VAT i PIT.