W styczniu Żabka wspiera Veganuary, czyli inicjatywę, której celem jest promocja diety wegańskiej. Nowe, wegańskie produkty w Żabce znajdziemy pod markami Plant Hunter, Foodini, Dobra Karma i Haps!. Akcję Żabka prowadzi pod hasłem „Jedz, jak lubisz, a my damy ci roślinną opcję”. Do wyboru są wegańskie słodycze, dania gotowe i przekąski. Radzimy jednak czytać dokładnie etykiety. Do akcji przyłączył się też Kaufland.
Kaufland oferuje kilkadziesiąt produktów marki własnej K‑take it veggie przeznaczonych dla osób, które zupełnie zrezygnowały lub ograniczają produkty odzwierzęce w swojej diecie. Wśród nich można znaleźć m.in. tofu, falafele, nuggetsy, roślinne napoje czy pasty do smarowania pieczywa.
Plant Hunter to marka własna Żabki. Weganie mogą być pewni, że kupują w 100 proc. roślinne produkty. Z dan gotowych są to: gnocchi szpinakowe z kremowym sosem (13,99 zł/szt.), tortilla w stylu latynoskim jak z mięsem i papryczką piri piri (9,99 zł/szt.) czy spaghetti jak bolońskie (11,99 zł/szt.).
Uwaga na wegańskie słodycze
Alternatywą dla klasycznego hot-doga jest opcja roślinna z parówką na bazie białka grochu z dodatkiem oleju rzepakowego, błonnika pszennego bezglutenowego. Dla klasycznego burgera alternatywą jest Wegger, czyli w 100 proc. roślinny burger. W Żabkach są dostępne są m.in.: mleka roślinne, pasty warzywne czy roślinne słodycze.
Czytaj także: Czy burgery wegetariańskie są zdrowe? Uczeni wzięli je po lupę
Weganie oczywiście mogą zajadać się orzeszkami czy chipsami z owoców, trudniej jest w przypadku słodyczy z dodatkiem kakao. Zwykle mają w składzie mleko. W Żabce są wegańskie batony sojowe z orzeszkami arachidowymi i orzachami laskowymi w bezmlecznej glazurze kakaowej albo z karmelem. Można kupić kulki owsiane z miodem, które mają zdrowy i prosty skład. Natomiast trzeba zdecydowanie uważać na żelki, np. kostki kokosowe w składzie mają żelatynę wołową.
Marka Dobra Karma to z kolei produkty o prostym, zdrowym składzie, jak hummus, sok a buraka czy zamrożone owoce na bambusowym patyku – ananas i mango.
Veganuary czyli miesiąc zajadania się roślinami
Veganuary zapoczątkowała w 2014 roku brytyjska organizacja pozarządową o tej samej nazwie. Inicjatywa zachęca do wypróbowania w styczniu diety wegańskiej. Jej celem jest także zwiększenie dostępności produktów i potraw roślinnych w sklepach oraz restauracjach. W 2022 roku w Veganuary wzięło udział ponad 629 tys. osób.
Na stronie Veganuary pojawiło się ponad 1,5 tys. nowych wege przepisów i produktów. Przez cały rok Veganuary zachęca i wspiera zarówno ludzi, jak i firmy do przejścia na dietę roślinną, traktując ją jako sposób na ochronę środowiska, zapobieganie cierpieniu zwierząt i poprawę zdrowia milionów ludzi.