Przed Europą trudna zima, ponieważ ceny energii elektrycznej, gazu i węgla biją rekordy. Staje się jasne że energię trzeba zacząć oszczędzać na serio.
Forum Energii wraz z zespołem doradców energetycznych przygotowało raport „Jak obniżyć rachunki za energię przed najbliższą zimą?” – który jest zbiorem ponad 30 prostych podpowiedzi, co można szybko zrobić, aby obniżyć rachunki za ogrzewanie w najbliższych miesiącach. To rady, które znajdą wszędzie zastosowanie, np. racjonalne korzystanie z trybu czuwania urządzeń czy izolacja miejsc, które ogrzewania nie wymagają (rozłożenie rolki wełny mineralnej na poddaszu). Kompleksowa termomodernizacja jest rozwiązaniem optymalnym, ale nie da się jej przeprowadzić szybko, jeszcze przed nadchodzącą zimą.
Długofalowo jedynie ocieplanie budynków i elektryfikacja wraz z rozwojem źródeł odnawialnych będą skuteczną bronią na wojnie energetycznej – bo pozwolą ograniczyć zużycie energii oraz pozwolą zmniejszyć uzależnienie od paliw kopalnych
Forum Energii
W raporcie zaproponowano działania dotyczące głównie zmiany nawyków oraz drobnych inwestycji. Chodzi o regulacji temperatury w pomieszczeniach, usprawnienie instalacji grzewczej, oszczędności ciepłej wody użytkowej i samej energii elektrycznej. Zaproponowano inwestycje termoizlacyjne, których koszt na ogół mieści się w kilkuset złotych.
Raporty ESG
Bank Ochrony Środowiska opublikował raport ESG za 2021 rok. W 2021 roku BOŚ zawarł 2622 proekologiczne transakcje w łącznej kwocie 1,67 mld zł (+24% r/r). Klienci banku zakończyli ponad 2,6 tys. ekoinwestycji o łącznej wartości kosztorysowej 2,86 mld zł (+291% r/r). Rozwój specjalistycznej oferty produktów finansowych znajduje odzwierciedlenie w rosnącym udziale zielonych aktywów w portfelu kredytowym banku. Na koniec 2021 roku wyniósł on blisko 37 proc., zaś celem do 2023 roku jest jego wzrost do 50 proc.
BOŚ w ubiegłym roku został członkiem United Nations Global Compact i dołączył do programu Climate Positive. Bank przystąpił też do inicjatywy Science Based Targets, która jest międzynarodowym partnerstwem pomiędzy Carbon Disclosure Project (CDP), programem ONZ „Global Compact” (UNGC), Światowym Instytutem Zasobów (WRI) oraz Światowym Funduszem na rzecz Przyrody (WWF).
Schneider Electric podał, że po II kwartale 2022 roku jego wskaźnik Schneider Sustainability Impact (SSI) wyniósł 4,17 punktu na 10 możliwych, w stosunku do celu 4,70 na koniec roku. SSI mierzy wyniki firmy w dziedzinach środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego (ESG). W drugim kwartale 2022 roku Schneider Electric zapewnił dostęp do ekologicznej energii elektrycznej 1,1 mln osób. Firma uruchomiła Szkołę Zrównoważonego Rozwoju, aby edukować pracowników.
Rozwiązania EcoStruxure pomogły klientom i dostawcom zmniejszyły emisję CO2 o 381 mln ton od 2018 roku. Cel na rok 2025 to 800 mln ton zaoszczędzonej emisji dwutlenku węgla.
Nic się nie marnuje
Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w ramach kampanii „Nasz klimat”, zaprosiło Koła Gospodyń Wiejskich do konkursu „W moim domu nic się nie marnuje”. Swoimi praktykami podzieliło się 230 Kół.
Pierwsze miejsce zajęło KGW Frydman za projekt „Frydmańsko Wyciyracka”: zniszczone koszule i inne materiały członkinie KGW tną na paski i „heklują” wymyślne wzory „wyciyracek“. Gotowe chodniki układają przed izbą do wycierania butów. Co ładniejsze zaś trafiają do pomieszczeń mieszkalnych.
„Domowy Poradnik Ekonawyków” jako e‑book ma zostać opublikowany m.in. na stronie kampanii „Nasz Klimat”: www.naszklimat.gov.pl.
Zielony cement
Lafrge Polska rozpoczął 1 września wycofanie z produkcji cementu CEM I 42,5 Special w worku. W zamian wprowadza nowe produkty o niskim śladzie węglowym, jak cement ECOPlanet. Pozwalają one na redukcję śladu węglowego między 40 a 70 proc,. m.in. dzięki zastosowaniu materiałów z recyklingu.
Energią Wrocławia napędzamy Europę
W 2016 roku w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych rozpoczęła się budowa pierwszej w Europie fabryki baterii do samochodów elektrycznych. Dziś LG Energy Solution Wrocław to największy na świecie zakład produkujący takie baterie. W dodatku odpowiada za 2 proc. wartości polskiego eksportu.
Jedną z nowych inicjatyw LG Energy Solution Wrocław jest lokalna kampania „Energią Wrocławia napędzamy Europę”, która ma pomóc Wrocławianom lepiej poznać fabrykę. Celem kampanii jest podkreślenie, że to właśnie w sercu Dolnego Śląska powstają innowacyjne rozwiązania, które kształtują przyszłość branży motoryzacyjnej.