Latem tego roku pierwsi konsumenci przekonają się, jak sprawdza się w napojach papierowa butelka. Coca-Cola za kilka miesięcy wprowadzi na rynek 2 tysiące takich butelek. To, jak zareagują konsumenci, pomoże w dalszych pracach nad stworzeniem „idealnego opakowania“ dla napojów i płynów.
Krytyczny test
Innowacyjna papierowa butelka o pojemności 250 ml pojawi się w drugim kwartale tego roku na Węgrzech w sieci sklepów kifli.hu. Coca-Cola wytypowała do testu napój roślinny AdeZ. Prototyp butelki zaprezentowano jesienią 2020 r. Teraz projekt przejdzie do krytycznej fazy testów konsumenckich. Mają one wykazać skuteczność opakowania oraz reakcję konsumentów na ten nowy format.
Obecny prototyp składa się z papierowej powłoki (otoczki) z plastikowym zamknięciem i plastikową wyściółką w środku. Plastik pochodzi w 100 proc. z recyklingu i po użyciu może zostać ponownie przetworzony. Potrzebna jest bariera odpowiednia do produktów płynnych, takich jak napoje gazowane i niegazowane, produkty kosmetyczne i nie tylko.
Idealna papierowa butelka
Następny krok to znalezienie rozwiązania pozwalającego na stworzenie butelki bez plastikowej warstwy. Taka papierowa butelka nadawałaby się do recyklingu jak każdy papier.
Próba, którą dzisiaj ogłaszamy, jest dla nas kamieniem milowym w naszych dążeniach do opracowania papierowej butelki – Daniela Zahariea, Coca-Cola Europe.
Projekt powstaje we współpracy z duńskim start-upem The Paper Bottle Company (Paboco). Paboco wspiera potentat w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych ALPLA. We współpracę zaangażowały się też Carlsberg, L’Oréal i The Absolut Company.
Coca-Cola pod presją
Ludzie oczekują, że Coca-Cola opracuje i wprowadzi na rynek nowe, innowacyjne i zrównoważone rodzaje opakowań – podaje koncern. Jednocześnie Coca-Coli zapewniła o determinacji we wprowadzaniu innowacji opakowaniowych.
Stijn Franssen, który kieruje projektem, podkreśla, że nowa papierowa butelka jest wciąż w fazie rozwoju.
To nowa technologia i poruszamy się po nieznanym terytorium. Musimy na bieżąco wymyślać rozwiązania techniczne – Stijn Franssen.
Coca‑Cola zobowiązała się, że do 2025 roku wszystkie jej opakowania na całym świecie w 100 proc. będą nadawać się do recyklingu.
Papier, plastik, szkło?
W Polsce trwa kampania #rePETujemy, którą zaczęła firma ALPLA. Badanie opinii publicznej pokazało, że 70 proc. Polaków uważa opakowania z tworzyw sztucznych za najmniej przyjazne środowisku ze wszystkich dostępnych na rynku rozwiązań. Kampania ma obalać mity o tworzywach sztucznych. Wskazano na przykład, że jednorazowa butelka z plastiku ma mniejszy ślad węglowy niż jednorazowa butelka szklana.
Szampon w kostce, butelka z CO2
Rzeczywiście, huty szkła zużywają dużo energii, bynajmniej nie zielonej. Branża pracuje więc nad nowymi rozwiązaniami, takimi jak piece elektryczne i wodór, by znacznie zmniejszyć emisje CO2. Każde 10 proc. szkła do recyklingu zmniejsza hucie emisje o 5 proc. Szkło już teraz jest najczęściej poddawanym recyklingowi materiałem opakowaniowym do żywności i napojów w Europie. Trzy czwarte szklanych opakowań wraca ze zbiórki. Większość trafia z powrotem do pętli produkcyjnej. W piecu średnio ponad połowa wkładu to materiały pochodzące z recyklingu.
W przypadku plastikowych opakowań w UE do recyklingu trafia ok. 42 proc. W Polsce jest to mniej.
Kluczem są więc nasze wybory. Butelka papierowa, szklana czy plastikowa musi trafić do recyklingu, by mieć mniejszy wpływ na środowisko.